Megint nem értem.
Miért a MÁV lenne hivatott? Nincs ilyen "hivatottság". Itt jelenleg kapitalizmus van (azon ne vitatkozzunk, hogy jó-e vagy nem) és az "hivatott" megcsinálni, aki jól csinálja.
Azt is megnézném, hogy melyik mellékvonalat fogja a GySEV "örömmel" átvállalni? Mert én ilyenről nem tudok. Amit átvállalt, és esetleg még át fog, az FŐVONAL. Olyat pedig, amiről mi itt azt bizonygatjuk, hogy meg kell szünteni, nem fog átvállalni.
A veszteségek nagy része pedig a főnvonalakon keletkezik. Tudod, mekkora pénzt emészt fel egy Budapest-Szolnok sz*r állapotban lévő pálya fenntartása 120 km/h-ra (a mostani felépítménycseréről nem is beszélve)? Szerintem az összes mellékvonalra együtt nem költenek annyit (pályára).
Emellett a mellékvonalon alig kell személyzet, a fővonalon meg garmadával vannak forg. szoláglattevők, kocsirendezők, stb.
Ennek ellenére a fővonalaktól nem lehet megszabadulni, mert akkora a szállítási volumen, ami már nemzetgazdasági szinten megéri a közlekedési pálya fenntartását. (mit csinálnál pl. a Budapest-Debrecen vonal napi 16 vonatjának 16*500=8000 utasával? Indítanál 200 buszt egy nap? Carpy örülne :-))
A mellékvonalak ráhordó szerepe tényleg létezik, de:
1./ személyszállítás: úgyis át kell szállni a fővonali vonatra a csatlakozó állomáson. Akkor meg már mindegy, hogy a mellékvonali Bzmot helyett egy - a falukba rendesen bemenő - Ikarus gyűjti össze az utast és viszi a fővonali átszálló vasútállomásra.
2./ teherforgalom: persze, a kistengelyterhelésű kocsikba biztos érdemes bepakolni az árut, hogy a 15 km mellékvonali útja után félig üresen menjen még 500 km-t. Az áru úgysem a vasútállomáson képződik, hanem a gyárakban, de itthon főleg a mezőn (mezőgazdaság). Akkor pedig a teherautó közvetlenül a fővonali állomásra is ki tudja vinni még +15 km-t, ahelyett, hogy a mellékvonal állomására vinné (ha már vasúton akar szállítani).
"az kis fantázia és valamivel nagyobb beruházás árán jól működő, térségeket összekötő vonal lehet"
Érsd már meg, hogy vannak ilyen meg olyan vonalak is.
A Sopron-Szombathely vonal a MÁV számára egy mellékvonal, a GySEV tud neki új értelmet adni. Az Sm-Kőszeg vonal is elég nagy személyforgalmat bonyolít le (a mellékvonalak között talán a legnagyobbat).
Ugyanakkor létezik olyan vonal, amire nem igaz az, hogy
1./ régiókta összekötő szerepe lesz
2./ nagy lesz az utasforgalma
3./ stb.
Ilyenekről kell beszélni akkor, amikor valaminek a megszüntetéséről beszélünk.
"A MÁV megszabadul mindentől, mert ettől várjuk a megváltást, ők pedig vásárolnak, építenek, összekötnek, fővonalasítanak, egyszóval építik a vasúthálózatot!
Nem érzel itt valami teljesen ellentétes hozzáállást?"
Lehet ezt érteni, lehet ezt nem érteni, már elmondtuk, hogy a MÁV egy átláthatatlan és nem racionális vízfej, lassú irányítással és rossz erőforráselosztással. Félreértés ne essék, nem vállalnám a megreformálását, de így van.
Neked pontosan ANNAK kellene örülnöd, hogy VAN egy cég, aki legalább azokat a vonalakat életképessé tudja tenni, amiket egyáltalán lehet, csak a MÁV-nak nem sikerül. Amiket nem lehet, nyugodj meg, hogy a GySEVnek sem fognak kelleni.
Még valami: az összes hozzászólásodból azt veszem ki, hogy Te mindenképpen a MÁV-ot szeretnéd látni az ország vasúthálózatának egyetlen üzemeltetőjeként. Akkor választhatsz:
1./ vagy marad a MÁV, és csődbe viszi az összes vonalat, még a Hegyeshalmit is
2./ vagy lesz olyan átláthatóan gazdálkodó és jobban szolgáltató üzemeltető (pl. GySEV, regionális vasutak), amely lehetővé teszi legalább NÉHÁNY mellékvonal túlélését.
Én a 2. pontot választom, mert én VASÚTbarát vagyok, és nem MÁVbarát. És édes mindegy, hogy milyen felirat van a járművek oldalán, ha tudom, hogy az adott cégnél jó kezekben van a vasútvonal. Felőlem lehet a MÁV kezében is, de úgy látszik neki nem megy. Még a fővonal sem nagyon :-((