FOMA Creative Commons License 2002.09.25 0 0 325
"Dehogynem, már ha a Szombathely-Kőszeg vonal ennek tekinthető. "

Nem tekintem annak, inkább amolyan Bp. - Ráckeve HÉV-nek, bár ez sem stimmel teljesen. Ha alaposabban megnézzük a GySEV munkásságát, akkor kitűnik, hogy nem kedvelik a zsákvonalakat, szeretik a köröket bezárni, ld. pl. 9-es (Fertővidéki HÉV), ami hosszú ideig vegetált. A Sopron - Szombathelyet sem azért vették át, hogy a MÁV-tól bérelt Studenkákkal föl-alá furikázzanak rajta, ott előbb-utóbb nemzetközi tehervonatok fognak közlekedni. Szombathely - Kőszeget a jelenlegi formájában biztos, hogy nem kívánja a GySEV üzemeltetni. Egyébként a személyszállítás náluk sem nyereséges, a cég máshol termeli meg a profitját, és nem is csak a vasútból.

"Ez igaz, csak azt nem értem, hogy most milyen következtetést vonsz le ebből? Hogy erre az idényjellegű bevételre sincs szüksége a vasútnak?"

Nem. Azt, hogy regionális cégek esetében csak úgy lehet ilyen esetekben fenntartani a teherszállítást, ha nem zárkózik be, hanem együttműködik más vasúttársaságokkal. Ha nincs más áru, akkor nincs mit szállítani, de az eseti megrendelésekről természetesen nem szabad lemondani. Viszont évente néhány hét kedvéért nem érdemes teherkocsi parkot fenntartani, bérelni kell.

Járművek:

Ha a MÁV megszabadul a mellékvonalaktól, akkor felszabadul a járműpark egy része is. Ezt vagy el kell adnia vagy bérbe kell adnia. Ezer százalék, hogy ha netán ez egyszer bekövetkezik, akkor az ÁPV Rt. vagy annak utódja, tehát közvetve a tulajdonos állam valamilyen módon be fog szállni a régióvasútba, minimum azzal, hogy apportálja a szükséges járműparkot és a meglévő egyéb infrastruktúrát. Erre van élő példa, lásd Pannon Volán - PT Rt. - Pécsi Önkormányzat, ahol a pannon Volán adta a járműparkot, cserében tulajdonosi jogokat kapott a helyi cégben,. majd az új járműbeszerzések révén a tulajdonrésze csökkent, végül a másik tulajdonos kivásárolta a csökkent tulajdonrészt. Ha valaha lesz régióvasút, van rá néháűny söröm, hogy valami hasonló fog történni.

Egyébként a GySEV is bérelt (most is) és vásárolt már a MÁV-tól, sőt adott is el a MÁV-nak motorkocsikat és mozdonyokat, sőt lépett fel közösen a MÁV-val vásárláskor (1047 sor), mint ahogy a Volánok is pályáztatnak közösen a járműbeszerzéskor.

Arra is van néhány söröm, hogy vonalakat összekötő vagy meghosszabbító beruházás nem avgy csak kivételt erősítő szabályként lesz.

Előzmény: dyz (323)