Folytatódjon itt a "Német vagy Japán" topicban folytatott "Honda vs. mindenki" vita, mert az tisztára a sportautókról szólt.
Tegnap este elalvás előtt gondolkoztam egy sort és rájöttem, hogy mitől sportautó a sportautó! Az alábbiképpen gondolkodtam: a sportautó elsődleges célja nem az, mint a normál autóké, hogy eljuttasson A-ból B-be kényelmesen, biztonságosan és relatíve gyorsan. Hanem az, hogy rávegyen, hogy elmenj A-ból B-be öncélúan, mindenféle különösebb cél nélkül. Magyarán szólva a sportautó csak és kizárólag a vezetés élvezetéről szól.
Ezt azonban többféleképpen el lehet érni és itt nem csak az egyes gyártók közti filozófiai különbségek játszanak szerepet, hanem pénzkérdés vagy éppen a törvények (mint Japánban a 280 lovas törvény). Könnyű ugyanis jó autót csinálni drágán, ugyanezt kevés pénzből már szinte művészet megalkotni. Hiszen nem mondhatjuk azt, hogy az Elise rosszabb az Esprit-nél, csak azért mert kisebb köridőt megy. A lényeg, hogy egy kanyargós hegyi úton fülig érjen vezetés közben a szánk.
Egy sportautó esetén fontos dolog még a vezetés élményén kívül a dizájn! Ezt megint ketté kell osztani, mert van külső és belső dizájn is. A lényeg, hogy nem elég, ha egy autó vezetés közben sportosan viselkedik, hanem annak is kell látszania! A Civic Type-R csak ezen az egy dologban bukja el a sportautóságot, mert kivűlről nem klasszikus sportautós külseje van, hanem inkább amolyan "méregzsák". Vezetési élményben azonban hozza a sportautóktól elvárható szintet, bár persze nem közelíti meg egy Esprit, egy NSX vagy éppen egy Modena feelingjét, de árban is negyede-ötöde azoknak.
Azt, hogy a vezetési feeling mennyire nem függ a gyorsulástól kiválóan bizonyítja az MX-5 esete. Az összes tesztben amit eddig olvastam róla ódákat zengenek a vezetési feelingjéről, miközben a 100-ra gyorsulása még 10 másodperc alatt sincs! Ettől persze még az S2000 vagy az Elise sokkal jobban nyújtja ugyanazt az érzést, de persze az árcédulán is más szerepel. Ettől még az MX-5 egy nagyon j kis sportautó (különösen az erősebb motorokkal).