Váci Creative Commons License 2002.09.10 0 0 82
"Amit én szeretnék, egy olyan vasúthálózat, amely az ország minél nagyobb részét, minél sűrűbben lefedi"

Szép elképzelés, nemes szándék. Széchenyi is ezt akarta. Azzal a különbséggel, hogy 150 évvel ezelőtt... (amikor nem volt sem autó, sem teherautó, sem busz, sőt, még út sem)

"...a folyamatos fenntartás és üzemeltetés már csak akkor lenne drágább a közútnál, ha az adókból épített közutakat ingyenesnek tekintjük."

Naná, hogy annak tekintjük. Azokat ugyanis akkor is meg kellett volna épiteni, akkor is karban kell tartani, ha megmarad a vasút. Nem a buszok kedvéért épültek az utak!!! Hanem azért jöttek a buszok, mert az út mellett a vasút fenntartása viszont tényleg plusz költség! És itt mindegy, hogy nemzetgazdasági (akkori szóhasználattal népgazdasági) szinten nézzük, vagy pedig úgy, hogy a MÁV által üzemeltetett busz is ingyen használja az utat, a vasutat pedig fenn kellene tartani. (Ebből a szempontból az elenyésző dolog, hogy a gázolajban a busz is megfizeti az útadót.)

A tényleges, nemzetgazdasági szintű költségek már a vasút javára billenhetnének, szerintem

"A tényleges, nemzetgazdasági szintű költségek már a vasút javára billenhetnének, szerintem"

Ez egy megérzés, vagy van mögötte legalább valami vázlatos, nagyságrendi számitás is?

"...mellékvonali hálózat egy erőteljes racionalizálásra. Gondolok itt vonalak meghosszabbítására, összekapcsolására, új kapcsolatok teremtésére..."

Ez nem racionalizálás!!! Ez fejlesztés. A racionalizálás jelenthet természetesen fejlesztést is, ha az az előnyösebb (gazdaságilag, ellátás szempontjából, üzemeltetés szempontjából, stb.), de bezárást, összevonást, egyszerűsitést sokkal inkább.

"...gyere el a Bodrogközbe, és beszélgess az ott lakókkal. Még ma is visszasírják a kisvonatot!"

Ezt nem kétlem. Egyébként a nyáron jártam arra, kedvencem a Zempléni-hegység (lásd. Kék-túra topic). Nyilván voltak elhibázott felszámolások, első látszatra a Hegyközi kisvasutat én is ilyennek tartom.
Az más kérdés, hogy nehezen tudnám elképzelni, hogy Sátoraljaújhely főutcáján zötyög végig a kisvonat, akármilyen romantikus is lenne. Mi lenne a többi forgalommal? A buszokkal? Hány útátjáró, sorompó fogná meg a forgalmat? Nagyot változott a világ a 70-es évek óta!
Az is más kérdés, hogy egy nem létező dolgot vissza lehet sirni, de vajon ha létezne, utaznának-e rajta? A vele párhuzamosan közlekedő busz - ami biztos, hogy lenne, hiszen kell, hogy legyen - valószinűleg kedveltebb volna. Szerintem.

Előzmény: dyz (56)