Sajnos a vasútvonalak történetében nem vagyok otthon, max. 10-15 évre visszamenőleg, de az gondolom Neked sem újdonság. A jelent is ismerjük. A jövőre vonatkozólag vannak csak nézetkülönbségeink.
Amit én szeretnék, egy olyan vasúthálózat, amely az ország minél nagyobb részét, minél sűrűbben lefedi. Amelyben helye van az IC-knak, a nagy távolságú gyorsvonatoknak, az ezekhez kapcsolódó fővonali személyvonatoknak, és a csatlakozó mellékvonali szerelvényeknek. Valahogy úgy ahogy az osztrákok meg svájciak csinálják.
68-ról pedig az a véleményem, hogy akkor is a dolog könnyebbik végét fogták meg (vagy eleve más jövőkép volt a döntéshozók fejében).
Az a tragédia a jelenlegi állapotban, hogy tényleg baromi ráfordítást igényelne a mellékvonalak normális színvonalra való felhozása. De ez csak azért van így, mert hagytuk lerohadni őket. Ha ezt valamilyen forrásból vissza lehetne pótolni, akkor a folyamatos fenntartás és üzemeltetés már csak akkor lenne drágább a közútnál, ha az adókból épített közutakat ingyenesnek tekintjük. A tényleges, nemzetgazdasági szintű költségek már a vasút javára billenhetnének, szerintem. Ehhez jönne még a fővonalakra "ráhordó" funkció bevételt generáló, fővonalt eltartó hatása. Ettől persze nagyon-nagyon messze vagyunk, mind az eszközöket, mind a szemléletet illetően.
Véleményem szerint a felújítás mellett előbb-utóbb mindenképpen rászorult volna a mellékvonali hálózat egy erőteljes racionalizálásra. Gondolok itt vonalak meghosszabbítására, összekapcsolására, új kapcsolatok teremtésére (bár nem ismerem, csak sejtem, hogy a beremendi is ilyesmi lehetett, de erről mesélj Te). És ezért fáj a 64-es meg 49-es, mert az éppen ilyen kapcsolatokat vág el. Egy semmiben végződő 10-20 km-es vonal létjogosultsága már inkább megkérdőjelezhető.
Még annyit 68-ról, hogy gyere el a Bodrogközbe, és beszélgess az ott lakókkal. Még ma is visszasírják a kisvonatot!
Nem igazán tudom megindokolni, de úgy tűnik, hogy egy térség fejlődése és a vasútvonalak elhelyezkedése között még ma is elég szoros kapcsolat fedezhető fel. Az ok-okozati összefüggés persze többféle lehet, és nyilván régebben még szorosabb volt az összefüggés. De győzz meg nyugodtan az ellenkezőjéről.