A magánútlevél iránti kérelem személyesen nyújtható be a lakó- vagy tartózkodási hely szerint illetékes önkormányzatnál, okmányirodánál, külföldön a külképviseleteken, a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalnál (továbbiakban BM Központi Hivatal), illetve igazolt soron kívüli kérelem esetén a kérelmező lakóhelye szerinti illetékes közigazgatási hivatalnál.
Meghatalmazott útján csak akkor nyújtható be igény, ha a személyes megjelenést a kérelmező egészségi állapota - a kezelőorvos által kiállított igazolás alapján - nem teszi lehetővé.
Az úti okmány iránti igénylőlaphoz, amely postahivatalokban kapható, csatolni kell:
2 db fekete-fehér (vagy színes) igazolványképet,
illetékbélyeget,
kiskorú, vagy gondnokság alatt álló személy esetében a szülőknek (törvényes képviselőnek) a közjegyző, a gyámhatóság, vagy az útlevél hatóság előtt tett hozzájáruló nyilatkozatát,
a kérelmező birtokában lévő előző útlevelet.
Az igény benyújtásakor be kell mutatni:
a kérelmező érvényes állandó személyazonosító igazolványát vagy más, a személyazonosságának igazolására alkalmas érvényes hatósági igazolványt - ha azzal rendelkezik -, valamint a személyi azonosítóról és a lakcímről szóló hatósági igazolványát (lásd: Személyazonosító igazolvány, Lakcím igazolvány),
az érvényes állandó személyazonosító igazolvánnyal vagy más, a személyazonosságának igazolására alkalmas érvényes hatósági igazolvánnyal nem rendelkező kérelmező születési, továbbá a névviselés megállapítására alkalmas házassági anyakönyvi kivonatát, valamint a külföldön élő kérelmező esetében magyar állampolgárságát igazoló okiratot is,
kiskorú, valamint a cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló kérelmező esetén a fentiek mellett - a szülő (törvényes képviselő) állandó személyazonosító igazolványát vagy más, a személyazonosságát igazoló érvényes hatósági igazolványt, a gondnok-, illetőleg gyámkirendelő határozatot vagy az intézeti gyám igazolását az intézeti gyámság fennállásáról,
a kérelmező előző úti okmányát, ha annak visszahagyását kérte.
Azon lejárt érvényességű útlevelek esetében, amelyben még érvényes vízum található, az igény benyújtásakor kell az igénylőnek kérni, hogy az ügyintéző a kérelmen jelezze az érvénytelenített útlevél visszaküldésére vonatkozó igényt. Az érvényes vízum új útlevélbe történő átvezetését az illetékes követségen kell az ügyfélnek kezdeményezni.
Az útlevél ügyintézés általános határideje harminc nap. Soron kívüli kérelem teljesítésének határideje (igazoltan fontos érdek alapján) öt munkanap. Az elkészült útlevelet a kérelmező postai úton kapja meg.
Az úti okmány kiadásával kapcsolatos eljárás illetéke, illetve azok érvényességi ideje:
Magánútlevél esetében:
18. életév alatt (5 éves érvényesség) és 70. életév felett (5 és 10 éves érvényesség) 1000.-Ft;
18. életév és 70. életév között (5 éves érvényesség) 4000 Ft;
18. életév és 70. életév között (10 éves érvényesség) 6000 Ft;
Az okmányirodák a polgármesteri hivatalok szervezeti egységei, amely a nagyobb városokban a városban lakók és környező településen élők egyes közigazgatási ügyeinek lebonyolítását biztosítják. Az országban 259 okmányiroda van, amelyben a lakcímigazolvány, személyazonosító igazolvány, határátlépési engedély, közterületfelügyelők igazolványa, útlevél, egyéni vállalkozói igazolvány, gépjármű vezetői engedély, gépjármű forgalmi engedély, gépjármű törzskönyv okmányokkal kapcsolatos ügyek intézhetők.
www.ekormanyzat.hu