Tschangow Creative Commons License 2002.08.29 0 0 1982
Csak leírom mégegyszer! :)
Előre szólok, semmi okosítás illetve hasonló szándék nincs, hiszen sajnos ezt én sem egészen fejből írom. :(

A surlódási erőt számoló közkézen forgó egyszerű képletben valóban nincs megadva a felület. (amit láttam képlet, az egy kicsit komplexebb, de nem is csak erre vonatkozik, szóval majd rákérdezek)

Tuskó féknél (pl vonat) ahol hasonló a helyzet, mint gumi és út viszonylatában, ott a következő a képlet, hopp, ezt nem tudom ide beirni, mindegy, szóval a fékező nyomatéknál ott figyelnek: mű, kerék sugara, felületi nyomás, szélesség. Persze kacifántos formákban.

Dobféknél dettó, csak más a képlet.
Az összes fv felületre van integrálva, ezt aki akraja érti :)

Ja tényleg, a mű! A mű minek is a függvénye?
sebesség, hőmérséklet és felületi nyomás!!! ezek tovább függnek, de ami minket érint, az a felületi nyomás, mert abban bizony figyel a felület.
És ime a surlódási képlet a lokális differenciális súrlódási tényezőből levezetve:

dFs=mű(fi)*p(fi)*b*r*d(fi) b-szélesség

Astra!
Jókat írtál, de szerintem a gumis témában nincs igazad!
A gumi nem hőre keményedik, hanem van amelyik hőre keményedik, és van amelyik hőre lágyul.
Amilyen gumikat eddig én használtam azok hőre lágyultak (lehet hogy rosszul választok ? :) ).
Fékezz egy satusat izomból, utánna úgy gyurmázol a gumival ahogy akarsz.
Komoly versenyzők komoly autókkal és komoly gumikkal, ahol a mű jóval 1(!) fölött van ige3nius burnoutolnak!
Dragrace, F1 (boxból ki, stb, bemelegítő kör) és azok a gumik iszonyatosat kopnak. Meg lehet nézni a gokart pályán, mert ugye oda beengednek, micsoda gumi darabok vannak szanaszét.kisújjnyi darabokban válik le a lelépő felület.

De pl HRingen ennek semmi értelme nincs ilyen 1-200 Le-s autóknál és utcai gumikkal.

Bocs, hogy hosszú lett :))