Ha már ilyen szépen összegyűltek a topicban a jelöltek, hadd írom le néhány elképzelésemet a kerület fejlesztéséről. Ezek többsége ugyan teljesen utópisztikus (mondhatni, inkább csak kívánságlista), de hosszú távon még fontossá válhat a megvalósításuk.
Előrevetésül: Óbuda-Békásmegyer az elmúlt években egy helyben toporgott. Ha átpillantok a túlpartra, Angyalföldre, azt látom, hogy nem mindig átgondoltan, nem mindig ésszerűen – de fejlődik. Rólunk ez nem mondható el.
------
A közúti közlekedés fő problémája a reggeli és délutáni ingázók növekvő száma, akik az agglomerációba való kiköltözéssel egyre hosszabb utat tesznek meg minden nap. (És jó részük autóval…)
Mivel igen sokan élnek Szentendrén, Pomázon, stb., én az M0 hídjának megépítését helyezném előtérbe. Már ennek átadása is csökkentené a Szentendrei út forgalmát, hiszen egérutat kínálna nekik. Viszont bármilyen új közút átadása csak a tömegközlekedés erős fejlesztésével együtt képzelhető el, különben tovább romlik a már most sem túl kedvező arány a kettő között.
Csak ezután van szükség az aquincumi hídra, aminek jórészt helyi forgalmat kellene lebonyolítania. El kéne kerülni a Lágymányosi híd+Déli vasúti híd-jellegű vizuális torzókat, ezért kétszintes vasúti-közúti hidat kellene építeni, egyszersmind megragadni az alkalmat a vasútvonal felújítására és a Piliscsabai HÉV kiépítésére. Én ezt nagyvasúti rendszerben képzeltem el, de adott esetben a BKV hálózatához is kapcsolódhat. A mostani Óbuda állomás fölösleges, helyette a 10-es út csomópontjában (ahová vasúti felüljáró szükséges) lehetne vasúti megállót létesíteni. A Bécsi utat és a Szentendrei utat összekötő, 2x2 sávos útba lehet csatlakoztatni a vasutat keresztező Kunigunda útját is, ami sok, eddig elzárt részt feltárna a csillaghegyi Határ út és a Bojtár utca között.
Az aquincumi híd lehajtójához csatlakozó, Jégtörő utcai tehermentesítő út hasznos, de nem szabad, hogy pl. a Szerémi úthoz hasonló „autókanálissá” váljon. Ez a terület Budapest egyik legértékesebb ingatlanfejlesztési területe, ahol a Graphisoft Parkhoz hasonló igényességű irodaépületek mellett lakóházak is elférnek a Duna felé eső részen, nem szólva a platánok alatti parti sétányról. A Gázgyár műemlék tornyai köré én szívem szerint elhelyezném a még mindig kiállítótér nélkül vegetáló Magyar Technikatörténeti Múzeumot, körötte természetesen közpark jönne létre. (A szennyezett talajt amúgy is ki kell cserélni előbb-utóbb.) Ez nyilván nem kerületi beruházás, de azt hiszem, az egész Mozaik utcáig nyúló területet csak egységes egészként érdemes kezelni.
A Hajógyári-sziget északi végét gyalogoshíddal a parthoz kötve egységes Duna-parti pihenőövezeti sáv jönne létre. A sziget megközelítése egyébként is nehézkes: a kerület legnagyobb közterülete, és mindössze egy rozoga hídon lehet bejutni.
Régóta bosszankodom azon, hogy mi, városlakók szabályosan el vagyunk zárva a Dunától: a két rakpart elvágja a korzókat a vízzel való közvetlen kapcsolattól. A rakpartok szélesítésével még messzebb kerülnénk a folyótól. A megoldás drága ugyan, de teljesen átrajzolja Budapest városképét: 2x2 sávos autóalagút a jelenlegi rakpartok befedésével, ami fölött gyalogos sétány és kerékpárút lenne. Így a zaj és a szennyezés eltűnne (a felszínről), maradnának a fasorok és a parthoz kikötött állóhajók, kerthelyiségek, stb. Ha sor kerül a szélesítésre a közeljövőben, nagyon nem kéne elpuskázni a lehetőséget arra, hogy az Árpád hídtól Lágymányosig egybefüggő parti sétány jöjjön létre. Mivel a rakpart építése nyilván több lépcsőben történik, és a Margit hídtól indul, van idő felkészülni az óbudai szakasz (át)tervezésére. Föld alatt az Árpád hídig érdemes vezetni a rakpartot, innentől a Mozaik utcáig ezt semmi nem indokolja. Új, különszintű csomópontok kellenek a Nagyszombat utcához és az Árpád hídhoz.
Fontos lenne (nem, most már muszáj!) a Bécsi út rendezése. Ezt a II. kerülettel együttműködve lehet csak elvégezni, de halaszthatatlanul szükséges. Ha Újlakot a hibás rendezési koncepció maitt sikerült is elrontani, még nincsen minden veszve. A maradék, üres telkekre parkolóházakat ill. mélygarázsokat építve, szigorú fizetőparkolási rendet bevezetve eltüntethető az autóáradat. A közterületet vissza kell adni a gyalogosoknak és a villamosközlekedésnek. Személy szerint a Nagyszombat utcától a Kolosy térig sétálóutcát (középütt villamossal), onnét egyirányú, csillapított forgalmú utcát létesítenék a Török utcáig. Így tágas sétálóutca kötné össze a fürdőket, kórházakat és a Margit körutat az északi szórakozó- és üzleti negyeddel. Miért ne lehetne kiterjeszteni idáig a Margit körútnál véget érő bel-budai zónát? Ez nyilván együtt járna az ingatlanok jelentős felértékelődésével, a foghíjak gyors beépülésével, stb.
Újlak és Belső-Óbuda tömegközlekedése jelenleg teljesen kaotikus. Ahhoz, hogy Dél-Budára utazzanak, sokan az 1-es villamos-M3-47-es villamos kitérőre kényszerülnek, mert a dugóban vergődő 86-os busz egyszerűen nem működik a Margit hídtól délre. Ezért fontosnak tartom a budai észak-déli, jobbára zártpályás villamostengely kiépítését, ami nem csak a 17-19 villamosvonalak összekötéséből állna, hanem a Pacsirtamező utcai vonal visszaépítéséből is. Ekkor az utcát helyszűke miatt egyirányúsítani kellene, a szembeforgalmat a szintén egyirányúsított Árpád fejedelem útjára lehetne terelni (és persze az Árpád hídnál is csomóponttal ellátott alsó rakpartra). A Pacsirtamező utcai vonal Óbuda központját szolgálná ki, így tökéletesen kiváltva a 86-os buszt, és részben a 6-ost. E villamosvonalnak lehetne a végállomása a Flórián téren, de inkább a Köles utcánál építenék ki a HÉV-vel közös peronos végállomást.
A Lajos utcában csökkenő autóforgalom esetén meg lehetne fontolni a Moszkva térrel való közvetlen kapcsolat helyreállítását, vagyis a 84-es busz újraindítását is.
A jövőben érdemes lesz kiépíteni az 1-es villamos pályáját a Gábor Dénes főiskoláig, ahol (nagy, ingyenes és őrzött!) P+R parkolóval és a vasútra való átszállással számos befelé tartó autóst meg lehet fogni.
A HÉV korszerűsítését régóta tervezi a BKV. Ha 4 percre csökken a szerelvények követési ideje (bár a 3 sem lenne luxus), elérkezik az ideje a Szentendrei úti autóforgalom csökkentésének. Erre jó eszköz lehetne a Békásmegyer állomás mellett P+R parkoló.