MESSERSCHMITT: A rugó a teljes felhúzottság és a lejárás körüli 10%-os tartományban mutatja a legnagyobb nonlinearitást. De a közöttük lévő 80% sem teljesen lineáris. A jó automata pedig rövid hordás után teljesen felhúzott állapotba hozza az órát, és ott is tartja, vagyis amíg hordják, addig nagyjából állandó nyomatékot biztosít. Este, letéve persze nem, de így is jobbak a járatviszonyok. Elméletileg, mert gyakorlatilag a mai nagyon erős, és így könnyű hajszálrugókkal készült korszerű óráknál elég kicsi a lengésidő függése a lengésszögtől, vagyis a rugó nyomatékától. De azért van, ez is jelenthet napi 1-2 másodpercet. Emellett praktikus is az automata, és kíméli a felhúzószerkezetet, a korona tömítését. Automata marine-kronométert pedig tényleg nem látsz, aminek fő oka, hogy a kronométer gátszerkezet minimális rázásállósága miatt nem alkalmas hordozható órához (még zsebórában sem vált be, karórába soha nem is építették), ezek mind asztali építésű, kardanikusan, dobozba függesztett darabok, viszont kivétel nélkül megleled bennük a rugónyomatékot linearizáló kiegyenlítő csigát. Amúgy a hajókronométer mindig a lehetséges legegyszerűbbre van építve, minden extra sallangtól mentesen, mert így a legmegbízhatóbb és legpontosabb, és ez itt létfontosságú.
Amúgy nekem nagyon tetszenek a Gerber féle Twinek. Jópofa ötlet, nagyon igényesen kivitelezve. Nagyon ügyes, ahogy a 7001-es werk köré gyűrűszerűen épített egy kiegészítő hidat a ráfejlesztéseknek. És például ezt az utat választotta a Patek is a Sky-Moon modelljénél, amikor a 240-es automata werk köré épített egy hasonló gyűrűhidat, és abba patkolta bele a Sky-Moon tourbillon planetáriummodulját.
ORAGYUJTEMENY