Akkor vágjunk bele a dolgok tisztázásába. Több-kevesebb keresgélés után sikerült valami kézelfoghatót találnom nektek és persze magamnak.
1.) Elsőként - VIDEO ART (minket igazából a harmadik érdekel)
Video Art: Three Definitions
Video art, as a term, has generally been divided into three areas of classification. David Ross broke them up into three camps in his presentation at the Making Connections conference on Friday night (October 16, 1998): those interested in social/personal issues, in documentary, and in image processing. Ira Scheneider and Beryl Korot define it similarly in their introduction to Video Art, An Anthology1 as "three appraoches to the video image: (1) where the artist/perfromer is subject, (2) where the environment is subject, (3) where the abstact synthesized image is subject."
· The first definition, of social/personal interest or that of the artist/performer as subject is used substantially by performance artists. While not limited to performers with theatrical background, it does look quite frequently at issues of character and identity. An early example of this kind of work woulf be Vito Acconci's Undertone in which he sits at a table in front of the camera. While he delivers a monoloque, he quietly masturbates under the table.
· The second group is defined in terms of interest in the environment. In more traditional media work, the documentary represents this philosophy best. Within the video art field, work of this type is a lttle less structured in terms of tradtional documentary, often drawing its form from elements of nature, such as Paul Ryan's work in the early 1970's with the EarthScore system. Using this system, he would videotape scenes from the natural surroundings based on the natural elements found in the area, such as water.
· The image processing group is what I most closely identify with in my own work. Work in this area tends to focus on the image, especially abstract or synthesized images, with an emphasis on such techniquesas real-time processing, feedback, and experimentation with every aspect of the hardware. Nam June Paik is perhaps the best known image processor, often referred to as the "father of video art." His works feature collages of footage, both identifiable and not, layered together, often in real time. The video is often processed though the signal processors he helped to create, such as the Paik/Abe synthesizer, the "wobulator," and the colorizer.
2.) Ezután - VJ
What is a VJ?
A VJ manipulates video in much the same way that DJs mix records. The techniques and equipment vary but the basic principles are the same (eg selecting, crossfading, scratching, cutting, sampling, to the rhythm). Some VJs concentrate just on the visual, mixing and manipulating video or film to create stunning projections that are now seen in many dance clubs. The Light Surgeons being a notable example of this sort of VJ crew. Others use both sound and vision, using audiovisual samples to create whole collages. Artists such as Coldcut have developed AV mixing software that can create tracks where what you see is what you hear.
The definition of a VJ is very much open to interpretation, there is no set list of equipment or techniques that are used and it is one of our aims to help debate and define this term. A clear difference between VJing and video art or film is that the VJ mixes the images live to generate a realtime flow, not a pre-produced linear film. The definitions mirror those between DJ and studio producer.
3.) Az animált zenei videókról nem tudom mit mondhatnék, általában úgy hívjuk őket is, hogy videóklipek :) csak nem a szokások látványvilággal vannak ellátva péel: kézzel v. számítógéppel rajzolt figurák (most eléggé trend), teljesen ’elvont’ témák bármiféle eszköz felhasználásával (nem igazán jellemző sajna). Majd kitalálok ide valamit, de szerintem ez az amiben azért egy kicsit mindenki benne van, naponta találkozik vele. Ha érdekel az MTV Europe-on 20.00-kor kezdődik az MTV New nevű műsor mindig sikerül kifogni egy-két ilyen videót (mondom most nagyon trendy), vagy a rétegműsorok közül néhány műsor alkalmas erre pl. az MCM-nek van elektronikus zenéket felvonultató műsora nem is túl későn, itt is lehet találni ezt-azt. A Vivánk már évek óta nincs, de biztos, hogy van valami nézhető esténként, akkoriban a Berlin House mindenképpen látványos volt .
A kicsit alaposabban belegondolunk, akkor rájöhetünk, hogy nem a tartalom szabja önálló ágakká a felsoroltakat, hanem bizonyos viszonyulásaik konkrét eszközökhöz, eljárásokhoz. Csak a példa kedvéért: a vj valós időben dolgozik mondjuk egy klubban, egy vizuális művész inkább talán filmesnek valja magát , a video meg az ami a zenei csatornákon megy. (egy kicsit elnagyolt volt a példa). De ha a zenére csinálok valamiféle képisokaságot, akkor művész vagyok, ha a 2STEP című műsor számára csinálom ugyanezt akkor VJ, ha az egész nem több 4-5 percnél akkor kliprendező.
Szóval részünkről nem érdemes túlzottan külön boncolgatni a kérdést, a kutya nem itt van elásva.
De már csak legközelebb folytatom... Egy kicsit sok volt így elsőre.
s y c r o n