GRONES: A tourbillon feladata a billegőrendszer pozicionális hibájának kiküszöbölése, olyan módon, hogy az egész billegőrendszert forgatja. Pontos részleteket a lenti linken elérhető órás lapom óratörténeti részénél olvashatsz. Ami a karórában való alkalmazását illeti, nos tény, hogy mivel a karóra viselőjén folyamatosan változtatja helyzetét, ezért a pozicionális hiba nem jelentkezik olyan nagy mértékben, mint egy állandó helyzetben levő szerkezetnél. A tourbillon feladatát jórészt elvégzi az óra "lengetése". Ráadásul egy valóban gondosan szerkesztett véggörbéjű Breguet rugó szinte tökéletesen ki tudja küszöbölni ezt a hibát, pláne, ha hajszálrugókulcs nélküli megoldást alkalmaznak, amely nem bontja meg ezt a véggörbét (Rolex Microstella, Patek -AP Giromatic). Ezen megoldásokkal, amennyiben a kivitel és beszabályozottság kifogástalanul pontos, gyakorlatilag elérhető a mechanikus órától egyáltalán értelmesen elvárható pontosság. A tourbillon ezen már legfeljebb elméletileg képes egy kicsit javítani, gyakorlatilag nem sokat, és azt is csak nagyon gondos kidolgozás mellett, ez kétségtelen. Ugyanakkor a tourbillon műszaki bravúr, a jellemző, látható nyitott kalickás kivitelben hallatlanul látványos komplikáció, így az óra esztétikai értékét nagymértékben emeli. Az árak persze teljesen elrugaszkodottak a realitásoktól, de a mai tourbillonos órákat nem a racionalitás oldaláról kell nézni, ezek presztízsmodellek, nagyfokú egyediséget kap velük tulajdonosa - szakajtó pénzért.
TE_O: A Marvinnal és Longinessel hason minőségű werkek zömében az "eltűnésig" kopott korona esetén is csak ritkán találkoztam megkopott fogú körmöskerekekkel. Ezért inkább vagy erőszakosan "húzogató" tulajdonosra (a körmöskerék és az első felhúzókerék kapcsolódását nagyon koptatja, ha valaki állandóan túlhúzva erőlteti az órát, it előbb-utóbb elkezd fogakat átugrálni a két kerék), vagy valamilyen erősen koptató szennyeződésre (elég egy homokszem) gyanakszom, hisz ezek az órák általában jól bírták az igénybevételt. Sőt, ez elmondható a 60-as évek második felétől az orosz órákról is, jók az anyagok, és alaposan kiedzették az acélokat, sőt, órások szerint sokszor a túledzettség jelei is tapasztalhatóak, ami ugyan néha töréshez vezetett az acél karoknál, de a kopásoknak mindenképpen elejét vette.
KEDVES MIJO! : Nem tartva magam a korábban megígért reakciómentességre még néhány mondat erejéig visszatérnék az általad elmondottakra: a fórumba belépésed előtt a hozzászólások úgy 10-20%-a volt offtopic, azóta úgy 50-60% az. A témához illeszkedő kérdést eddig egyet tettél fel - a POLJOT helyesírását illetően - aztán ez a téma is elment offtopic irányba, amelyhez úgy tűnik, partnereket is találtál (egyet biztosan A5555 személyében). Közben kigyomláltattál három hozzászólást, igen lekezelő hangnemben kioktattál majd' mindenkit, a korábbi - úgy vélem korrekt és visszafogott - hozzászólásomat alattomos kioktatásnak minősítetted. Nos úgy vélem, ez valóban alkalmas a fórum rombolására. De tekintve, hogy ez valóban egy demokratikus közeg, majd a többség eldönti, mi erről a véleménye. Én mindenesetre úgy vélem, nem hangzott el azért még olyasmi, ami felett ne lehetne napirendre térni, ezért kérlek, tegyük ezt meg, és a továbbiakban érdeklődéssel várom Tőled a témát építő hozzászólásokat, véleményeket, kérdéseket. Ha épp nincs ilyen, akkor tisztelettel kérlek, inkább olvasd e fórumot, s értékes hozzászólásaiddal akkor örvendeztess meg minket, ha az témába vágó!
Köszönettel: Antal Péter (APT)
ORAGYUJTEMENY