Pepsi Nagyszínpad nemzetközi fellépői I.
2002. május 13.
THE CURE
A '80-as évek második felének egyik legnagyobb európai tinédzser-őrületéért felelős zenekar eredetileg Easy Cure néven alakult 1976-ban, mire azonban a három iskolatárs által életre hívott csapat 1979 februárjában megjelentette első kislemezét, az Albert Camus munkái által inspirált Killing An Arab-ot, már simán csak Cure-nak hívták őket. A néhány évvel később erős sminkjével és kócos frizurájával - a zenekar emblematikus figurájaként - magát igazi popsztárra kinövő gitáros-énekes, Robert Smith és barátai ebben az időszakban még főként depresszív hangulatú, erősen dark, goth dalokat játszottak, nem véletlen tehát, hogy a frontember egy ideig a hasonszőrű Siouxie and the Banshees-ben is pengetett. A Smith körül állandóan cserélődő (több ki, majd visszalépő zenészt is foglalkoztató) együttes hazájában első igazi kereskedelmi sikerét '83 őszén érte el a Lovecats című, bohókás, bőgővel feldobott popdallal, míg a tengerentúlon egészen '85-ig kellett várniuk, mikor is hatodik, Head On The Door című albumuk több száma is masszív sláger lett - elsősorban a kollégiumi rádióknak köszönhetően. A következő évben kiadott, addigi kislemezeket összegző Standing On A Beach révén aztán már igazi tömegek ismerték meg a kultikus státuszba emelkedő zenekar addigi pályájának legfontosabb állomásait, s a pozíciókat csak tovább erősítette a '87-ben piacra dobott dupla album, az eklektikus Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me. A sikereit remek dalai mellett ötletdús, látványgazdag videoklipjeinek is köszönhető (és ekkortájt Magyarországra is eljutó) Cure a következő években igazi stadiontöltő attrakciónak számított és a csapat népszerűségét még az sem tudta kikezdeni, hogy a Smith-hez hasonlóan szintén alapítótag Lol Tolhurts kirúgása után (több évig húzódó) pert indított korábbi társai ellen. A mindig is kísérletező kedvéről híres csapat ebben a periódusban, (a sorlemezek mellett) előbb remix-válogatást jelentetett meg, majd koncertalbummal és -videóval örvendeztette meg rajongóit, akiknek a '90-es években azért jóval kevesebb új matériával kellett már beérniük, mint egy évtizeddel korábban. A '97-ben kiadott, a Standing On A Beach-et követő kislemezeket összegző Galore után többször is a Cure feloszlásáról szóltak a hírek, sőt, a '99-ben napvilágot látott, a korai albumok mély, nyomott hangulatát idéző Bloodflowers után Robert Smith maga jelentette be: ez a zenekar utolsó közös turnéja. Mostanra szerencsére úgy fest, meggondolta magát ez az elragadó popslágereket és kiábrándult balladákat egyaránt írni képes fickó - legalábbis ezt bizonyítja a tavalyi válogatáslemezen szereplő két vadonatúj, lendületes dal és a nyárra tervezett fesztiválfellépések sora.