Sziasztok Thaliások!
Régen jártam erre, de most úgy érzem, meg kell 'védenem' a dízeles autókat.
Koii: úgy gondolom, hogy tévedésben vagy a dízelekkel kapcsolatban, vagy csak előítéleteid vannak velük szemben, ahogy 6-7 éve még nekem is voltak. Bele kell ülni és vezetni egy mai, korszerü dízeles autót - és nagy esélye van, hogy megváltozik a véleményed.
Mert: egy jó dízel motor 1500-as fordulat felett már jó erőben van, a hozzá hasonló köbcentis benzinessel szemben, ráadásul lényegesen magasabb a motor nyomatéka, ami által sokkal jobb a vezethetősége (sebességváltások, emelkedőkön erőtartalék, stb.) Ez a nyomatékkülönbség eredményezi, hogy (a Thaliánál maradva) a 65 lóerős dízelt erőteljesebbnek érezheted, mint a 75 lovas benzinest. (114, illetve 160 Nm, tehát kb másfélszeres a nyomatékkülönbség.)
A Thalia az itthon forgalmazott dízel motorral papíron valóban gyengébb gyorsulásban, mint a benzines. Ez talán ez egyetlen olyan tulajdonsága, amiben elmarad a benzinestől. Ettől függetlenül az sem igaz, hogy a dízelmotorok nem képesek tempós gyorsításokra.
Az árral kapcsolatban: az 1,4 8V Thalia és a dízel között ugyanazzal a felszereltséggel az árkülönbség 250.000 Ft. (egyébként: a Renault most cDi motoros autó vásárlásakor állítólag 100.000 Ft-os üzemanyagutalványt ad az autó mellé, legalábbis ezt hirdeti...)
A fogyasztásról, évi 10.000 km esetén számolgatásom szerint:
gázolaj: 4,7 l/100 km-es fogyasztással (Thalia 1.5 dCi) 95.410,-
benzines 7,1 l/100 km-es " (Thalia 1.4 8V) 158.330,-
A különbség több mint hatvanezer forint, ráadásul aki igazán használja az autóját, az egy évben legalább 15-20.000 km-t megy. Ehhez nem kell taxisnak lenni.
Hozzáteszem azt is, hogy a vezetési stílus miatti fogyasztáskülönbség a benzines motorok esetén sokkal nagyobb eltérést mutat, mint a dízeleknél.
Az is tévedés, hogy a turbódízel annyit eszik, mint egy benzines. Legfeljebb ha kitapossák a belét... (Most egy 1,9-es TD-t hajtok, klímával használva is ritkán sikerül 6 liter fölé tornázni a fogyasztását. És vetekszik menettulajdonságokban a benzinesekkel.)
A gázüzem tényleg olcsóbb, de legalább 150.000 Ft-os beruházást igényel és a tartály elég sok helyet elfoglal a csomagtérből.
Bocs, hogy ilyen hosszú lett. Nem akarok senkit 'megtéríteni', de az általad vázoltnál kicsit árnyaltabb a kép a dízel/benzin vitában. (Mellesleg a francia dízelmotorok egyébként elismerten jónak számítanak...)
üdv: Marmota