APT Creative Commons License 2002.05.06 0 0 5456
MESSERSCHMITT: Köszi a listát az IWC-ről, csak ebből még mindig nem derül ki, hogy egy konkrét Portofino modellben mi ketyeg! Az egyszerűbbekben bizonyára tényleg ETA, de egyesekben viszont biztosan Jaeger, ezt személyesen tanúsíthatom!
- A tachimétermizériában egyetértek Veled. Ezeknek a mindenféle "csicsamicsa" segédskáláknak egy átlagember esetén az égegyadta világon semmi értelme nincs, csak nehezítik az óra leolvasását. Az átlagsebességet 80-at meghaladó IQ-jú személy egy műveletes fejszámolással is megmondhatja az eltelt időt figyelve, de egyáltalán miféle valós jelentősége lehet ennek? Én például szoktam repülgetni, de el nem tudom képzelni, miféle hasznát tudnám venni a mindenféle Breitlinges-Longineses repülő navigációs segédszámlapoknak. Ha ezzel kellene kezdeni valamit, az már maga lenne a vég! Talán nem véletlen, hogy például még a Fortis Pilot Professional, Flieger és Spacematik családjairól is hiányzik mindenféle segédszámlap-lünetta, és mellesleg ezek jobban leolvasható órák. Valamit azért Fortisék is sejtenek... Saját véleményem szerint bármiféle - akár csekélyke - gyakorlati haszna az alábbi komplikációknak lehet:

- Automata - ezt nem kell bemutatni.

- Ébresztő - ezt sem.

- Dátum, nap - esetleg hónap. De hónapot inkább csak öröknaptár esetén, mert az legalább korrekt módon váltja a dátumot, persze ez esetben évet is szokott mutatni. De ennek már tényleg csekély a valós értéke.

- Kronográf - nem baj, ha nem csak 30/45/60 perces segédszámlapja van, néha jó, ha órákat is mér.

- Második időzóna - nagyon-nagyon sokat utazó, és közben az otthoni ügyeiket intéző üzletembereknek nem haszontalan. GMT skálát minden közforgalmi pilóta hasznosítani tud. Időzónás forgatható lünettát (a'la Rakéta), vagy JLC Master Geographic típusú más időzónákat számító órát esetleg használni tud egy nemzetközi bróker, vagy egy kontinensközi nagystílű házasságszédelgő.

- Az órájával nem túlzottan törődő tulajdonosnak nem haszontalan a járástartalék-mutató. De ilyen csak igényes órán van, amilyet nem vesz meg az előbbi szempontnak megfelelő úriember, inkább vesz egy átlagos kvarcórát.

Ezeknél több funkciót hétköznapi ember kihasználni soha nem fog tudni. De speciális esetekben jól jöhet néhány dolog. Ezek szerintem talán az alábbiak:

- Hosszú, esetleg több napos barlangi túrán, vagy földalatti vártömlöcbe vettetve jól jöhet a 24 órás skálázás dátummal. De az Isten szabad ege alatt "vegetáló" átlagembereket inkább csak zavarná. Vakond hajlamúak tartsanak egy külön 24-órás darabot ilyen esetekre (esetleg 24-es segédszámlap)! Titkos tippem a Maurice-Lacroix Jout-et-Noir. Gyönyörű, erős, és úgy 24 órás, hogy szinte nem is igazán az. Csak félteném egy barlangban...

- Rossz látási viszonyok esetén hasznos búvároknak, de (kizárólag nekik!) a búvár lünetta, de egy búvár inkább vegyen fel háttérvilágított kvarcórát, amely segédszámlapon jelzi az hátralévő időt (fogy ám az oxigén!). Ha az életem függene ettől, biztos nem sznobkodnék egy automata IWC-vel, vagy arany Rolex Daytonával, hogy aztán 40 méter mélyen gurnyadt szemekkel próbáljam a hunyorgó lámpafényben a tríciumos mutatókat leolvasni! Bár megkockáztatnám talán a ChronoSwiss Timemaster-ét, annak az egész számlapja superluminova...
- Ugyancsak búvárok hasznát vehetik mélységmérő, stb.. komplikációkkal felszerelt órának, de a búvár karjára szép nagy, precíz és megvilágított mélységmérő kötelezően fel van szerelve. De egy kis óra piciny segédszámlapja alig olvasható le a víz alatt, aki erre bízza az életét, az nem normális. Amelyik óra pedig olyan nagy, hogy az idő mellett mondjuk a nyomás is jól leolvasható róla, az olyan méretű, hogy a partra kimászva iziben szalonképtelenné válik. Ezek nem órák, hanem merülési segédműszerek. Hétköznap ilyet hordani kicsit hasonló, mint ha egy fogadáson békauszonyban, a frakkja fölött levegőpalackkal jelenne meg az illető...

- Vadul regattázó vitorláshajósok egy csekélyke hasznát vehetik a yacht-timereknek. De szeritem nekik sincs igazi szükségük rá...

- Orvosoknak nagyon-nagyon csekély értelemmel, de bírhat a pulzusskála. De sok értelme itt sincs, ha az orvos figyeli az órát, és mindenféle csodaskála mellőzésével kereken egy percig (ha sietős, úgy fél percig) számol, közvetlenül megkapja a pulzust. Nem véletlen, hogy az első (és később az egyszerűbb) "Doctor's Watch"-ok semmiféle extra skálázást nem tartalmaztak, egyszerűen csak egy, a normál óra-perc számlappal összemérhető méretű másik számlapon jól leolvashatóvá tették a másodperceket. De a középmásodpercmutatós óráknál már ez sem volt fontos.

- Közforgalmi pilóták hasznát vehetik 100-as skálázású órának, bár nagy jelentősége nincs. A navigációs műszereken ott van, ami kell.

- Kisgépes és harci pilótáknak szorult helyzetben jól jöhet a Breitling Emergency jellegű jeladós óra. A közforgalmi nagygépek pilótáinak legfeljebb nem ellenőrzött légterekben (őserdő v. a Himalája felett) lehet izgalmas. De mondjuk Európa felett tuti látják, hova esett le.

- Nagy természetjárók hasznát vehetik GPS-nek. De a kézi GPS-ek olcsóbbak, nem merülnek le órák alatt, és sokkal többet tudnak. Ráadásul alig nagyobbak. A CASIO ilyen órájának áráért lehet venni egy "valódi" GPS-t, egy jó, minden funkciót tudó, masszív (kvarc) órát, plusz egy jót reggelizni elindulás előtt.

- A holdfázismutatók, az ütőszerkezetek, a napegyenletet, napnyugtát-napkeltét, lábméretet-lábszagot, feromonok szintjét, üstökösök bolyongását mutató-mérő komplikációknak valós jelentősége nincs. De esetleg "feldobják" az órát, és műszaki bravúrokat valósítanak meg (mint a mindenféle retrográd mutatószerkezetek is). És ez természetesen nagyon fontos dolog (régi vágyam egy jó kis percütős karóra), de azért igazi jelentősége - lássuk be - nincs! Na jó a percütő vakoknak talán... De ők meg vegyenek egy 10000 Ft-os Rakéta Blinenuhrt! Igaz, gazdag vakok is vannak...

- Mindezek persze a saját véleményemet tükrözik, ha másé más, úgy izgalmas, vitaindítónak szántam! ;-)))

ORAGYUJTEMENY

Előzmény: Törölt nick (5454)