J B: Ez bizony így van. A villamosmérnöki szakma egyik komoly problémája a megbízhatóság tervezése. Sajnos minden alkatrész öregszik, a látszólag hermetikus kerámia chip tokokba is diffundálnak a légkör gázai, és ez kézbentarthatatlan folyamatokat eredményezhet a szilícium hordozón, és az eredmény közismert. Több évtizedes hibátlan félvezetős elektronika aránylag ritka. Az ellenállások és felületi forrasztások pedig törvényszerűen elöregszenek, de nem tudni biztosan, hogy mikor, és milyen következményekkel. Bár léteznek - és az órákban ilyeneket használnak - kifejezetten nagymegbízhatóságú alkatrészek, mégis gyanítom, hogy a mai legigényesebb kvarcórák sem lesznek életképesek mondjuk 200 év múlva, és nyilván ekkor már a javításuk sem lesz eszközölhető (ki a franc fog már emlékezni akkor arra, hogy is működött az ősember szilíciumbázisú elektronikája a barlangban). A mechanikus óra lehet, hogy egy pucolás után elindul 500 évesen is! Ez persze nem a mai napi használat problematikája, de azért lelkileg jó tudni, hogy potenciálisan ilyen tartós holmik is vannak. Az elektronika meg valóban nem javítható terepen, erre a kocsi tényleg jó példa! (Az első autóm egy ősöreg 1000MB-s Skoda volt. Az út szélén két villáskulccsal nagygenerálozni lehetett volna, a karburátor olyan jó ismerősöm volt, hogy már köszöntünk egymásnak. A mai kocsim automata váltóján lóg egy nagy fekete doboz ezer kábellel, a motoron egy másik, a szerviz is azzal kezdi, hogy egy bazi nagy csatlakozóra rádugnak egy interface-t, és arra egy laptopot. Ha betojna, a világon semmit nem tudnék vele kezdeni!) Igaz, azért szerintem egy 7750-et sem tudnék a szaharában megjavítani (bár ki tudja...).
SÜKÖSDG: Korábbi gondolatmenetedhez csatlakozva: bizony tényleg vannak a kvarcok között is komoly mechanikai hátterű darabok. A Frédéric Piguetnek van egy cal.1271 névre hallgató 23 köves, kétmotoros werkje, amely mechanikus rattrapante kronó kialakítású (a Breitling is ezt használja). Nem is merném csak úgy "lekvarcórázni"! A mechanikus kronónak amúgy is van pár előnye a közvetlen motoros meghajtású és nullázású egyszerűbb kialakításúval szemben (pl: sokkal gyorsabban nullázható és indítható újra, határozottan érzékelhető a kapcsolás).
MESSERSCHMITT: Megbeszéltük! (Félretettem a FREEZERT:))
-Korábban érdeklődött valamelyik topictársunk a svéd Sjöö Sandstörm órákról. A mostani Armbanduhren csámcsog rajtuk, és érdekes darabok. Masszív acéltokos óra, a felhajtható fedélben egy ETA/Peseux 7001 (a' la NOMOS) kézifelhúzós werk (üveg hátlappal), alatta egy kétsoros, alfanumerikus-digitális kijelzésű, nem svájci, hanem a Bofors által összeütött sokfunkciós kvarcwerk. Lehajtva normál benyomást kelt a dolog. Nekem valahogy nem jön be, túl "hibrid", de akinek szívfájdalma, hogy legyen mechanikus az órája, de egy "golyóálló" sokfunkciós (UTC, kronó, alarm stb..) kvarc előnyeiről sem kíván lemondani, annak izgalmas lehet a dolog.
- Ellenben kihozott a CARTIER egy Roadster névre hallgató, ETA2892-A2-re épülő kifejezetten drabális kinézetű órát, acéltokban 3720 Euróért. Szerintem rémes. Ennyi pénzért meg egyenesen fejlövése van annak, aki megveszi. Egy sokkal érdekesebb, finomabb kidolgozású és komolyabb műszaki tartalmú Perrelet Rectangle Royale a kétharmadába kerül, de egy gyönyörűen kidolgozott Dubey&Schaldenbrand Jump Hour vagy Aerodyn Duo is olcsóbb, de kijön belöle egy Breitling Navitimer, sőt majd bármelyik acéltokos-acélszíjas Breitling. Hát vegye meg, akinek kedve van hozzá (érdemes megnézni Őrandaságát a neten)!
ORAGYUJTEMENY