sansalvador Creative Commons License 2002.03.26 0 0 2401
Van egy topic, ahol a kedves topicinditó a francia autók image-éről kérdezne, mert abból irja szakdolgozatát. Ez szép téma, sőt az egyik legérdekesebb az összes autógyártó között a világon. Ha van véleményetek, szóljatok hozzá!:-)
Tehát:

Kedves Sar!

Mivel az autógyártásnak Európa a bölcsője, azt hiszem nem vagy nehéz helyzetben, hiszen amit egy autó image-ről tudni kell és érdemes, azt ha valahol, akkor az európai autógyártás múltjában-jelenében fel lehet fedezni, meg lehet találni. Persze ott van az USA is az ő óriási autógyártóival, jelentős image és hagyomány értékeivel, de az most más tészta. Ezen a két piacon található meg az, amit image-nak lehet nevezni szerintem, az összes többi (japán és más keleti országok) autógyártói inkább csak az olcsó tömegigények kiszolgálására született, ezeknek sem neve, sem presztizse, sem hagyományai nem birnak nagy jelentőséggel. Igy image-ük sincs igazán.

Francia autógyártás. Alapjában jól elkülönithető 3 részre osztható. Citroen, Peugeot, Renault. A kisebbeket (pl Talbot) azért nem emlitem, mert azok vagy megszüntek, vagy beolvadtak.
- A mindenkori francia piacon a Renault volt a 'népautó' gyártója és megtestesitője, tulajdonképpen a mai napig az.
- A Citroen mindig is a különleges, extravagáns megoldások, a feltűnő és korát megelőző formák, az izgalmas autózás megtestesitője volt. (Bizonyos összetett okok miatt azonban teljes függetlensége megszünt és a Peugeot tulajdonába került.)
- A Peugeot pedig egyfajta középutat képviselt ezek közt. Talán legjobb idézni egy cikkből Krepsz Zoltántól:

"Régen az járt kupé Peugeot-val, aki nem volt gazdag, de az átlagosnál jobban keresett, a pénze mellett volt stílusérzéke, és ebbõl kifolyólag szeretett volna kissé elhatárolódni a középrétegtõl. Igy van ez jelen esetünkben is ... tulajdonosaik többnyire kifinomult ízléssel rendelkeznek a szép dolgok iránt, amiket vagyoni helyzetükbõl adódóan megengedhetnek maguknak."

Ez talán a legjobb megfogalmazás. Hozzá lehetne tenni, hogy a Peugeotnál mindig kényesen ügyeltek az autóik formavilágára, eleganciájára. Ez a legelső autótól a mai napig gyártottra érvényes. A Peugeot-nál -de azt hiszem tán mindegyik franciánál elmondható-, hogy hűségesen és következetesen viszik át a mai modern autóikra a márkára jellemző egyéniséget, arculatot, tradicionális elemeket. Ebben talán a Peugeot egy kicsit még előrébb is van, mert autói tervezésében a Pininfarina is mindig kiveszi a részét. A Peugeot-ra egy kicsit talán ki is térnék, mivel mi ahhoz kicsit közelebb állunk.:-)

Tehát a forma, a technikai kreativitás és az egyedi jellemzők mind szerepet játszottak abban, hogy ezek az autók mindig is egyfajta kiegyensúlyozott piaci szereplést és megitélést tudhattak maguknak. Értem ezt úgy, hogy a vásárlórétegük nagyon is jól tudta, hogy mit kap a pénzéért. Mig pl a japán autókról elmondható a maximális egyszerűség, a jellegtelenebb formavilág, a szivet és érzelmeket hidegen hagyó tervezés, addig a francia autóknál mindez a másik oldalról kerül megvilágitásba. Az autó minden része egyedien más mint mások, mégis komplex egységet alkot. A délies, lágy, könnyű vonalvezetés egyben elegáns és sportos. A futómű egyben tud lenni pazar kényelmet nyújtó és megfelelően karakteres. A motorizáltság józan és kiegyensúlyozott. A belső szépen formatervezett és elegáns, mentes a jellegtelenségtől és az ide-oda ugráló formautánzatoktól. A vezetése pedig szintén egyedi, de csupán azért, mert az előbb felsorolt jellemzők azzá teszik. Nekünk pedig ez kell, ezt szeretjük. Mi szeretjük, ha az autó egyszerre ad mindenből valamit és nem korlátozódik le egyes túlerőltetett funkciókra.

Egy Peugeot-t mindig felismersz, még akkor is ha leveszed az emblémát és egymás mellé állitasz egy mai és egy nagyon régi darabot. Próbáld ezt megtenni egy akár csak pár év korkülönbségű pl japán vagy koreai autóval. Az embléma nelkül nem azonosithatóak! Nos ez az a pont, ahol az igazi image-ről lehet beszélni. Persze van az a japánoknak/egyebeknek is, de autóik inkább tesznek eleget az olcsó piacok megbizható tömegáruinak, ahol mindez nem olyan fontos, hogy értékelni lehessen. Azokon a piacokon csak egy a lényeg, hogy veszek valamit, amit használok mert azt akarom és utána mehet a levesbe. Tiszta bizonyiték erre, hogy egyes igényességre is helyt adó piacon, mint pl az USA, ezek autók "luxusosabb" megfelelői már nem saját névvel kerülnek forgalomba. Pl. Lexus, Infinity, Acura. Azaz ez azt jelenti, hogy egy azonos márkát jól elkülönithetően kell kezelni és semmiképpen nem lehet egy kalap alatt emliteni a kispolgár autójával: Toyota, Nissan, Honda. Ezek kényes dolgok, de még igy sem tudnak ezek a márkák az igazi elit közé bekeveredni.

Viszont egy jó image-vel rendelkező autónak nem kell nevet váltania ahhoz, hogy jól csengjen mindenhol ahol kell. Nyilván nem a luxuskategóriákban, habár egyes modellek már affelé hajaznak, de a jó erős közép és felsőrétegekben ugyanúgy megállják a helyüket, mint a kisautók között. Ezt pedig az eladott darabszámok nagysága, egyedüliként növelni tudott eladások száma és a tetszési index is alátámasztja.
A francia autógyártás image-hez az is hozzátartozik, hogy sok elsőként alkalmazott, kitalált dolog, újitás, fejlesztés onnan származik. Ha csak abból indulunk ki, hogy a világon először a Peugeot gyártott sorozatban autót (a Ford a gépi sorozatgyártást valósitotta meg elsőként, a félreértést elkerülendő), aztán meg dizelmotoros autót, a Renault alkalmazta a változó szelepvezérlést, a Citroen a hidropneumatikát, de beszélhetnénk még megannyi másról, amivel az autógyártás gazdagodott. A francia autók pedig a század elejétől fogva ott voltak jelentős autós próbákon, megmérettetéseken. Ezek nem elhanyagolható tények, amik igenis egy márkaszerető és tisztelő embernek sokat jelentenek, tudja, hogy mit tiszteljen az autójában.

Na kb ennyi igy röviden. Lehetne ezzel sokat foglalkozni, de az már a Te dolgod lesz.:-) Egyébként nézz rá a honlapunkra www.extra.hu/pug406, ott is találsz érdekes irásokat ezzel kapcsolatban. De ha segitségre van szükséged, akár bizonyos konkrétumokban, azokat légyszi dobd fel itt, én ugyanis szivesen beszélgetek ezzel kapcsolatban, ha pedig tudok segitek. Több ember többféleképpen gondolkozik és a Te dolgozatodban a gondolatok sokat számitanak. Sok sikert hozzá!

San