Szia jjani
Nem vagyok rendszeres látogatoja ennek a topicnak, de megint idejutottam.
Már rézgaras barátom is válaszolt, ehhez érdemes néhány mondatot hozzáfüzni:
A DC az egyenáramu táplálás, azaz ha megforditod a táp polaritását a mozdony ellenkezö irányba fog menni. A sinekben levö áram azonban csak a legkevesebb esetben sima egyenáram (elemes vonatoknál) különben a sinekben egy meglehetösen bonyolult áramforma lehet az egyszerü egyutas egyenirányitástol kezdve a legbonyolultabb komplex áramformákig. Nézz be a WEBZINBE (http://super.malom.hu/vasut/) ott van egy részleges cikk a DC áramforrásokrol.
A feszültség kb. H0-ig 0-14V volt között változik, nagyobb méretarányokban elérheti akár a 20 V-t is.
Az AC az váltoáram. Itt a tápfeszültség polaritásának a megcserélése semmit nem jelent. A mozdonyt egy impulzussal kell belül átkapcsolni.
A sima szinuszos 50Hz-es váltoáram kb 4-16V-ig változik. Amikor megnyomod az irányválto gombot, akkor néhány pillanatig 24-26V kerül a sinekbe. Ez régebben egy ugrást valamint az égökön egy villanást okozott. Ma már elektronikus az átkapcsolo, ami megvédi a motort meg a világitást a tulfeszültségtöl.
A DCC, vagy a MM formátumu jel szintén váltoáram, de nem szinuszos, és állando a feszültsége kb. 12-18V tartományban (változtathato a boosteren vagy a tápegységen).
A jelek egy nagyon komplex formát vesznek fel amiböl a mozdony belsö dekoderja ki tudja olvasni az adott jármühöz küldött információt.
Nem lehet egyszerüen klasszikus (DC vagy AC) mozdonyokat és modern digitális jármüveket kombinálni.
A digitális jármüvek sok esetben képesek érzékelni, hogy a sinekben klasszikus (DC vagy AC) táplálás van, ilyenkor átkapcsolnak klasszikus üzemmodba, azaz nem reagálnak a digitális vezérlésre, és megprobálnak ugy viselkedni minha nem is lenne bennük dekoder. EZ azonban elég ritka eset. Föleg egy házból valo modellekre jellemzö (Marklin digitális a Marklin klassziku AC pályán). Idegen jármüvek inkább nem mennek vagy nagyon rosszul.
Klasszikus jármüvek digitális pályán jobb esetben morognak (DC jármüvek), de menni nem mennek, az AC jármüvek némelyike szintén csak morog, de elöfordul, hogy azok nagy sebességgel ellenörizhetetlenül rohannak. Minden esetben igen ovatosan kell a dolgokat kezelni, mert a digitális pályán állandoan egy aránylag nagyfrekvenciás 18V van (tehát nem 50 Hz). Ez könnyen tönkreteheti az égöket, vagy egyébb elemeket- söt esetleg a motort is.
A leirtakrol a már emlitett oldalakon kereshetsz további informáciot.
Az természetes, hogy a DCC nem kompatibilis a MM (Marklin Motorola) digitális vezérléssel, de vannak olyan pultok (Intellibox) amellyek kombinálni tudják kisebb nagyobb sikerrel a két formátumot, tehát velük egy pályán mind a két tipusu mozdonyt is lehet egyszerre vezérelni. Sajnos az ilyen kombinált vezérlés messze nem olyan sima mint egy adott formátumon belül, és dekoder függö is.