MNO Pest Buda
A kormányzatnak a magyar gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztésére vonatkozó terve 2030-ig
tekint előre. Hórvölgyi Lajos, a Nemzeti Autópálya Rt. Hálózatfejlesztési Irodájának
igazgatója arról tájékoztat, hogy erre az időszakra mintegy 3200 kilométer gyorsforgalmi út
létesítését tartják szükségesnek, amelyből 2000 kilométer a tervezett autópályák, 1200
kilométer pedig az autóutak hossza. Az utóbbiak idővel autópályává fejleszthetők.
Hórvölgyi Lajos elmondja: a jelenlegi kormány az előzetes tervezetek összegzésével az
ebben az évben kiadott 3303. számú határozata 2015-ig fogalmazta meg a gyorsforgalmi
utak építésével kapcsolatos feladatokat, amelyeket három nagy csoportra osztott. Az elsőbe
a 2003 végéig megkezdendő vagy befejezendő autópálya-építések kerültek. A jelenleg
folyó és az említett időpontig befejezendő építések, az M7-es autópálya meglévő
szakaszának felújítása Budapesttől Zamárdiig, az M3-as autópálya építése Füzesabonytól
Polgárig, az oszlári híddal. Idetartozik még az M9-es autóút Szekszárdnál, a 6-os és az
50-es utak közötti új Duna-híddal. Meg kell kezdeni 2003 végéig az M30-as és az M70-es
autóút építését Letenye és az országhatár között. Ezáltal Szlovénia irányába épül ki a
kapcsolat. Az ottani kollégáik - akik Maribortól Tornyiszentmiklós felé már megkezdték az
autópálya-építést - közvetlen és rendszeres műszaki egyeztetési kapcsolatban állnak a
Nemzeti Autópálya Rt.-vel. Hórvölgyi Lajos a 2003 végéig kezdésre váró feladatok között
említi az M0-s autópálya déli szektorának, az M1-estől az M5-ösig tartó, kétszer
háromsávos autópályává történő fejlesztését is. Emellett az M3-ast Polgártól Nyíregyháza
és Debrecen felé, valamint az M7-es autópályának Zamárditól az országhatár felé haladó,
illetve az M6-os autópályának Budapestről az
M0-stól kiindulva Dunaújváros felé tartó szakaszának építését.
A kormányhatározat szerint az autópálya-építések következő nagy szakasza 2008 végéig
tart. Az igazgató elmondja: meg szeretnék kezdeni az M3-as autóút építését Nyíregyháza
és az országhatár között, amely Ukrajna felé biztosítja a kapcsolatot. Nem dőlt még el, hogy
Záhony vagy Barabás térségében lesz-e a határmetszés, de az előkészületek mindkét
irányban folynak. Az ukrán partnerek az országhatártól Kijevig terveznek mintegy 700
kilométernyi autópályát, a terület-előkészítési munkálatok már ott is folynak. További
feladat az említett időszakban az M6-os autóút kiépítésének megkezdése Dunaújvárostól
Szekszárdon át a pécsi bekötésen keresztül az országhatárig. Ugyanez vonatkozik az
M43-as autóútra az M5-östől Nagylakig, és az M8-as autóútra Veszprém, Dunaújváros,
Szolnok érintésével. Az igazgató megjegyzi: a nagylaki út az európai közlekedési folyosó
része lesz. A magyar, a román, illetve az európai elképzelések szerint az autópálya a Maros
völgyében halad majd tovább Arad, Bukarest, Ploesti és Konstanza irányába.
- Még az sem dőlt el, hogy az említett M8-as autóút - amely az osztráktól a román határig
tart majd - Nagyváradtól északra vagy délre éri el a határt - jelzi a szakember, de ez az
útszakasz mindenképpen az erdélyi autópályához kapcsolódhat a jövőben, amiről a román
partnerekkel már megbeszéléseket folytattak. A kormányhatározat szerinti harmadik nagy
építési szakasz megkezdését 2012-ig tervezik. Ebben kerülhet sor az M2-es autóút
Budapest-Vác közötti szakaszának autópályává fejlesztésére. Emellett az M2-es autóút
építésére Vác és Parassapusztán keresztül a szlovák határig. Ez a TINA-folyosó - a
közép-európai észak-déli autópálya-rendszer - része lesz, amely Gdanskból indul Krakkó
felé, és délre tartva hagyja el Magyarországot. Az egyik vonala
Kassa-Miskolc-Debrecen-Ártánd-Királyhágó irányába halad, a másik vonal pedig
Losonc-Parassapuszta-Budapest felé tart. Ezután következik az M65-ös autóút, amely
Balatonlelle-Kaposvár-Pécs irányába vezet majd. Ebben az időszakban szeretnék
megkezdeni az M8-as autóút építését Rábafüzes-Veszprém-Szolnok-Debrecen útvonalon
a román országhatárig, emellett az M9-es Kaposvár-Szekszárd közötti, valamint a Dunától
keletre, az 51-estől az 54-es útig tartó szakaszát. A 2015-ig terjedő tervezés mintegy ezer
kilométernyi autópálya megépítését célozza, amelyből már körülbelül 550 kilométer
elkészült.