kaleb
2001.12.03
|
|
0 0
151
|
Javítva:
Kedves millivanilicsillibilli,
- Nincs szándékomban, hogy osszam az észt, de mit tudni vélek, és ide vág, nem hallgathatom el. Aztán lehet vitatkozni, abból pedig mindenki annyit tanul, amennyit tud.
- Érdemben. Azt mondod, hogy csak terméknév lehet márka. Igaz. De vedd figyelembe, hogy a marketingben a termék fogalmát a szokásosnál sokkal szélesebben értelmezik. Így a szolgáltatásokat is terméknek nevezik, ami kicsit furcsa eleinte, de meg lehet szokni.
Így fordulhat elő, hogy a világ 10 legértékesebb márkaneve között ott van a McDonalds is, ami ugyanúgy bolthálózat neve, mint a Libri. A Business Week táblázata szerint:
The World's 10 Most Valuable Brands
RANK BRAND 2001 BRAND
VALUE ($BILLIONS)
1 COCA-COLA 68.9
2 MICROSOFT 65.1
3 IBM 52.8
4 GE 42.4
5 NOKIA 35.0
6 INTEL 34.7
7 DISNEY 32.6
8 FORD 30.1
9 McDONALD'S 25.3
10 AT&T 22.8
Data: Interbrand, Citigroup
A Disney is elsősorban szolgáltatásnévként híres, meg az AT&T is.
- Zavaró lehet, hogy a marketing tankönyvek gyakran a hagyományos fizikai termékekkel foglalkoznak a könyv nagy részében, és aztán jön egy fejezet: "szolgáltatás-marketing", vagy "szolgáltatás és non-profit marketing" címen, és itt általánosítják a fogalmat.
Vannak persze speciális "Szolgáltatás marketing" és "Kiskereskedelmi Menedzsment" (Retail Manegement) könyvek, ezek már sokkal célzottabban tartalmazzák a vitánk szempontjából és a Libri, mint kiskereskedelmi bothálózat szempontjából fontos tudnivalókat.
- Tehát a Libri a maga felismerhető logojával nem vállalatnév, hanem egy bolthálózat márkaneve. Történetesen a hálózatot üzemeltető Kft. nevében és benne van a Libri szó, de ennek nincs jelentősége, lehetne másképp is.
A lényeg: a bolthálózat Libri néven és logóval jelenik meg a piacon, ezzel teszi felismerhetővé magát, és ehhez a névhez kötődnek a márkaasszociációk.
- Itt az a tévedés, hogy terméket pozicionálnak (egy lap az termék) és nem magát a céget. A Libri pedig nem hinném, hogy terméknek nevezhető. - írod.
A fentiek alapján pont ezt állítom: a Libri marketing értelemben terméknév, és mint ilyen márkanév. Egy bolthálózat márkaneve. Mint ilyet védik, ha védik.
Azon lehet vita, hogy mikor védik jól. Ez attól függ, hogy milyen márka image-t építettek fel, és mi van ezzel összhangban. Szerintem a meglévő image-dzsel nincs összhangban Bayer könyvbemutatója, az ismert történések után. Én például azóta, mióta tudom, hogyan döntöttek kicsit jobb érzéssel nézek a Libri cégtáblára.
- Hogy mennyire nem politikai cenzúráról van szó, mutatja az, hogy senki nem félti a Szkítia könyvesboltot Bayer megjelenésétől. Inkább Bayeren van mit félteni emiatt. Az ő "márkaneve" szenvedheti ezt meg.
|
Előzmény: millivanilicsillibilli (146)
|
|