kaleb Creative Commons License 2001.12.03 0 0 151
Javítva:

Kedves millivanilicsillibilli,

  1. Nincs szándékomban, hogy osszam az észt, de mit tudni vélek, és ide vág, nem hallgathatom el. Aztán lehet vitatkozni, abból pedig mindenki annyit tanul, amennyit tud.

  2. Érdemben. Azt mondod, hogy csak terméknév lehet márka. Igaz. De vedd figyelembe, hogy a marketingben a termék fogalmát a szokásosnál sokkal szélesebben értelmezik. Így a szolgáltatásokat is terméknek nevezik, ami kicsit furcsa eleinte, de meg lehet szokni.

    Így fordulhat elő, hogy a világ 10 legértékesebb márkaneve között ott van a McDonalds is, ami ugyanúgy bolthálózat neve, mint a Libri. A Business Week táblázata szerint:

    The World's 10 Most Valuable Brands

    RANK       BRAND             2001 BRAND
    
    VALUE ($BILLIONS)

    1 COCA-COLA 68.9
    2 MICROSOFT 65.1
    3 IBM 52.8
    4 GE 42.4
    5 NOKIA 35.0
    6 INTEL 34.7
    7 DISNEY 32.6
    8 FORD 30.1
    9 McDONALD'S 25.3
    10 AT&T 22.8


    Data: Interbrand, Citigroup
    





    A Disney is elsősorban szolgáltatásnévként híres, meg az AT&T is.

  3. Zavaró lehet, hogy a marketing tankönyvek gyakran a hagyományos fizikai termékekkel foglalkoznak a könyv nagy részében, és aztán jön egy fejezet: "szolgáltatás-marketing", vagy "szolgáltatás és non-profit marketing" címen, és itt általánosítják a fogalmat.

    Vannak persze speciális "Szolgáltatás marketing" és "Kiskereskedelmi Menedzsment" (Retail Manegement) könyvek, ezek már sokkal célzottabban tartalmazzák a vitánk szempontjából és a Libri, mint kiskereskedelmi bothálózat szempontjából fontos tudnivalókat.

  4. Tehát a Libri a maga felismerhető logojával nem vállalatnév, hanem egy bolthálózat márkaneve. Történetesen a hálózatot üzemeltető Kft. nevében és benne van a Libri szó, de ennek nincs jelentősége, lehetne másképp is.

    A lényeg: a bolthálózat Libri néven és logóval jelenik meg a piacon, ezzel teszi felismerhetővé magát, és ehhez a névhez kötődnek a márkaasszociációk.

  5. Itt az a tévedés, hogy terméket pozicionálnak (egy lap az termék) és nem magát a céget. A Libri pedig nem hinném, hogy terméknek nevezhető. - írod.

    A fentiek alapján pont ezt állítom: a Libri marketing értelemben terméknév, és mint ilyen márkanév. Egy bolthálózat márkaneve. Mint ilyet védik, ha védik.

    Azon lehet vita, hogy mikor védik jól. Ez attól függ, hogy milyen márka image-t építettek fel, és mi van ezzel összhangban. Szerintem a meglévő image-dzsel nincs összhangban Bayer könyvbemutatója, az ismert történések után. Én például azóta, mióta tudom, hogyan döntöttek kicsit jobb érzéssel nézek a Libri cégtáblára.

  6. Hogy mennyire nem politikai cenzúráról van szó, mutatja az, hogy senki nem félti a Szkítia könyvesboltot Bayer megjelenésétől. Inkább Bayeren van mit félteni emiatt. Az ő "márkaneve" szenvedheti ezt meg.

Előzmény: millivanilicsillibilli (146)