Oldbiker Creative Commons License 2001.11.30 0 0 1342
Ezt a totalcar autódoktor rovatában olvastam:

"2001. november 29., csütörtök 10:42

Üdv Doki!
Szeretném a segítségét és magyarázatát kérni az alábbiakra:
Tavaly szeptemberben vásároltam egy '96-os Peugeot 406 1.8-as autót, elvileg 63 ezer km-rel. Az autót átnézettem, a márkaszerviz nem talált rajta érdemi hibát.
Az elmúlt időszakban 33 ezer km-t tettem meg vele és az alábbi gondjaim voltak az autóval: 8000 km-ként elfogyasztott 1 liter olajat, 1-1 henger néha kihagyott, illetve az alapjárat szabályzó motort kellett tisztíttatnom (később kicseréltetnem), állítólag a koksznak köszönhetően.
Két héttel ezelőtt hazautaztunk szüleimhez, este leállítottuk az autót, másnap a feleségem 5 km-t ment vele, majd leparkolt. 1 óra múlva ismét indította volna, de nem indult. Érte mentem, és sajnos nem tudtam vele mit tenni, sőt a telefonos segítségkérések sem tudtak rajtam segíteni. Még akkor bevitettem egy márkaszervizbe, ahol több órás munka után azt derítették ki, hogy nincs benne kompresszió. Nem akartam hinni nekik, mivel előző nap
170-el jöttünk vele az autópályán (4500-as fordulat), élmény volt vele autózni.
A hiba keresése közben mindent helyén találtak, olaj volt az autóban, vezérlés a helyén volt, számítógép semmi hibát nem mutatott.
Mivel nem hittem el a diagnózist, autómentőn felhozattam Miskolcról Pestre egy ismert Peugeot szerelőhöz, aki viszont szintén mindent a helyén talált, de 7 fölötti kompressziót szintén nem tudott mérni. Hiába kérdezett, hogy nem hallottam-e furcsa hangokat, volt-e valami gyanús jel, mindenre nemet tudtam csak mondani.
Az autó hengerfejét leszedték, a szelepek épek voltak, a dugók gyári értéket mutattak, továbbra sem utalt semmi arra hogy az óra szeintinél több lenne az autóban.
A gépműhelyben a szelepeket összecsiszolták a szelepülékkel, mint kiderült azok kiégtek. További vizsgálódások arra utaltak, hogy a hidrotőkék ragadtak be 16-ból 14, melyek nem engedték a szelepeket lezárni, így a szelepülék kiégett. Javasolták, hogy cseréljük ki az összes tőkét, belementem.
Az összerakást azóta megkezdték, javasolták azonban, hogy az általam
cseréltetett, már 20 ezer km-t futott vezérműszíjat is, illetve az eddig még nem cserélt feszítőgörgőket is cseréljük le, mert állítólag olyanok amelyek képesek megugrani, és létezik hozzá egy másik fajta, mellyel ez nem fordulhat elő. Belementem a biztonság kedvéért.
Szóval a közel 100 ezer km-t futott autóm teljes vezérlés cserére érett, nem igazán értem miért. Szíj nem szakadt, olaj rendszeresen cserélve volt, vezérlés a helyén maradt.
Lehet-e a hiba oka az előző nap 170-ről 0-ra történő vészfékezésnek?
Hogyan fordulhatott ez elő, van-e esélyem a javíttatás költségeinek
csökkentésére további célzott levelekkel a gyártó felé? (Az autó nem
garanciális)
Hihetek-e a Peugeot-kban ezek után? Érdemes-e megtartani az autót vagy szabaduljak meg tőle? Válaszodat köszönöm előre is
üdvözlettel, NG
(2001. 08. 16.)

A doki válasza:

A javítás mikéntje tipikusan a márkaszervizek hozzáállását tükrözi. Mindent kicserélni és biztos, hogy közte lesz a hibás darab is! Igaz, kicsit kevesebb a kockázat, de elfelejtik, hogy a szerelő azért járt iskolába, hogy megtanulja biztonsággal kiszűrni a hiba okát és azt megszüntetve javítani! Nem volt a gond okozója az említett vészfékezés. A kibobott pénz töredékéből javítható lett volna megfelelő hozzáértés és lelkiismeretes korrekt hibakeresés esetén! Csak hát akkor miből lett volna komoly árbevétel, hiszen azt a szép nagy üzletet el is kell tartani valamiből! Elegáns portál, sok adminisztratív alkalmazott, sok főnök. Mindenkit a pénztári bevétel tart el! Ez logikus, nem?
Majdnem biztos, hogy utólag semmit sem érsz el ez ügyben. A hiba pedig nem is ismeretlen dolog. Általában az okozza, hogy a revízió során felszámolt jó minőségű olajnak csak a gyengébb testvére kerül a motorba. Néhány motor, (közte az itt említett modell is!) igen érzékeny a kenőanyag minőségére és az ilyen turpisságot jól meg is tudja bosszulni! Így.
A továbbiakban: mély lélegzet, mert a múlt csak bosszantó. És keresni kell egy megbízható szervizt, ahol az ügyfél elégedettsége és az árak korrekt volta egyformán fontos, cserébe a kifizetett számláért nem végeznek felesleges munkát, alkatrész cserét. Legalábbis nem az ügyfél számlájára!"

Tényleg ennyire érzékeny az olaj minőségére a 406-os? Vélemények?