Törölt nick Creative Commons License 2001.11.20 0 0 389
íme az ígért tanmese:
(bocs, hogy kissé hosszú lesz, de igyekszem mindent korrekten leírni.)

Július 12-én, csütörtök délután a centrálnál 2% árengedményben megegyezve, lefoglalózom a kiválasztott 307-est és aláírom a megrendelőt. (Az árengedmény fejében gyári riasztót és gyári szőnyeget kérek és "kapok".) Mivel külső finanszírozó bankot (Summit) hozok, akivel szerződésük még nincs, megállapodunk az eladó sráccal (K. Sándor) hogy még aznap felveszi a kapcsolatot a bank ügyintézőjével a papírmunka elintézése végett. Én természetesen magam is egyből felhívom a banki ügyintézőt, hogy ő is próbálja keresni K.S.-t. Aznap este hív a Summit-os hölgy, hogy egész délután/este hiába próbálkozik, hiába hagy üzeneteket, K.S.-t nem tudja elérni. Megbeszéljük, hogy másnap délelőtt bemegyek a Summithoz (ami egyébként a centrállal szemben van) "addigra nyilván K.S. is előkerül" és megkötjük a finanszírozásra szóló szerződést.
Másnap "természetesen" mindketten hiába várjuk K.S. jelentkezését ("vajon miből élnek ezek?" - tűnődünk), ülünk a Summitnál és nézzük egymást, valamint számtalan üzenetet hagyunk K.S.-nek hogy hívjon vissza, hiszen amíg ő nem szolgáltatja az adatokat addig a Summit sem tudja előkészíteni a szerződésemet. Lényeg, hogy az egész napunk (!) feleslegesen rámegy, de K.S. nem tartja fontosnak, hogy jelentkezzen, hiába a rengeteg üzenet. Egy másik centrálossal nagy nehezen sikerül előkotortatnunk a kocsim adatait, hogy legalább a Summit dolgozhasson a szerződésen. Mikor ez megvan, kb. du. 4 óra körül átmegyünk személyesen a centrálhoz, hogy KS fejére próbáljuk az íróasztalát... "Érdekes módon" nem kapott üzeneteket, szerinte az újonc telefonközpontos lányok hibájából, stb, stb... (Hogy magától miért nem jelentkezett, arra semmi magyarázata nincs...) Mindenesetre legalább kegyeskedik aláírni a szerződést a Summit-tal...

A következő hét többnyire telefonálgatással telik: centrál bejelenti, hogy a megrendelt gyári CD-tár jelenleg nincs raktáron, de mivel jelzem, hogy ez számomra fontos munkaeszköz, valamint az új kocsival az átvétel után egy héttel hosszú külföldi útra indulok, megígérik (KS), hogy az átvételre ez is "MINDENKÉPP" meg lesz. KS szerint hétfőn, de legkésőbb kedden (24-én) átvehetem a kocsit minden extrával együtt.

Hétfőn jelzi, hogy már itt van náluk a kocsi, intézik a papírokat és kedden, de legkésőbb szerdán(...) át is vehetem. "Igen, természetesen a CD-tárral együtt." Kedd délelőtt KS tájékoztat, hogy "valószínűleg csak késő délutánra lesz meg a rendszám és a forgalmi, de akkor átvehetem." Rendben - válaszolom - de "ugye az autó már kész van, minden extra beszerelve???" "TERMÉSZETESEN IGEN" - válaszol KS... - "a CD-tár is?" - "Igen!"...
Délutánra aztán kiderül, hogy CD-tár nincs, sőt az autóhoz még hozzá sem nyúltak - és rendszám/forgalmi sincs még. (Közben a Peugeot Hungáriánál rákérdezek, hogy ugyan mikor is rendelte meg tőlük a centrál az én CD-táramat. Kiderül, hogy egy napja...) Ekkor már a centrál vezetőjével, H.Andrással veszem fel a kapcsolatot - természetesen nem azt sérelmezem elsősorban, hogy a forgalmit nem sikerült megszerezniük, hanem azt, hogy az embere folyamatosan szívat és kamuzik. H.A. igyekszik megértőnek mutatkozni, de azért világosan értésemre adja, hogy "ezek a fiatal értékesítők" milyen fontosak számára hiszen "sok kocsit adnak el"... Próbálok célozni arra, hogy talán ennél "kicsit" hosszabb távra kéne gondolkozniuk, de hiába... Mivel arra is hiába várok, hogy H.A. magától felajánljon valamit, amivel ellensúlyozni próbálná az eddigi kellemetlenségeket a jó viszony érdekében, kénytelen vagyok jelezni ezen elképzelésemet. Az eredmény: H.A. "természetesen" közli velem, hogy "ő nincs abban a helyzetben, hogy bármiféle engedményt vagy ajándékot adjon" - de nagylelkűen felajánl egy reklám-esernyőt! Türtőztetem magam, és NEM mondom ki hangosan, hogy hova dugja az esernyőjét, ezért inkább csak üres kézzel elbúcsúzom.

Szerda (vagy csütörtök - a napban már nem vagyok 100%-ig biztos): a forgalmi még mindig nincs, H.A. tájékoztatása szerint azért, mert "az okmányiroda tévedésből valaki más rendszámát és forgalmiját adta ki a centrálnak". Felhívom az okmányirodát, ahol persze nagyot röhögnek ezen és közlik, hogy a kocsim papírjai még ott vannak náluk.
Közben jelentkezik K.S. kolleganője azzal, hogy K.S. már szabadságon van (egy nappal korábban, mint ahogy ezt nekem előre jelezte), ezért ő fogja átadni nekem az autót - CD-tár NÉLKÜL... Mondom, hogy ez nem OK, nekem számtalanszor megígérték - kérem, hogy valahonnan (pl. más kereskedőtől) szerezzenek nekem egy CD-t (AMIT ELŐRE KIFIZETTEM!!....). A csaj (a nevére hál' Istennek már nem emlékszem) rendkívül kimért és bunkó stílusban közli, hogy "ez van", döntsem el, hogy kell-e az autó vagy nem! ("Customer service", ó.....!)
Természetesen hívom H.A.-t is, baromira elege van belőlem (jópofa...;-) de megegyezünk, hogy (asszem) délután fél négyre bent lesz, akkor megbeszéljük a "problémáimat". Én ott is vagyok pontosan - ő persze nincs. VÁROK RÁ TÖBB MINT EGY ÓRÁT, amikor megjön, eszébe sem jut elnézést kérni, sőt LÁTVÁNYOSAN DÜHÖS, amiért még mindig ott vagyok!... Semmilyen megoldási javaslata nincs, bármiféle, legalább gesztus-értékű kárpótlástól határozottan elzárkózik, de azért igérgeti, hogy a jövő hétre kerítenek nekem valahonnan egy CD-tárat. (Ja: és még felajánlja a kiolvasott HVG-jét........) Nincs sok választási lehetőségem: az időközben befutott rendszámmal átveszem a kocsit az azóta még sértődöttebb és bunkóbb csajtól. (Végül is miért is lenne megértő - vagy horribile dictu: kedves - velem? Csak néhány milliót hagyok ott náluk...!)

Eddig a pontig már olyannyira elegem van az egészből, hogy legszívesebben visszakérném a pénzt és próbálnám elfelejteni a centrált meg a Peugeot-t, de erre már nincs lehetőség. Fiatal üdvöske kb. 3 és fél perc (!) alatt rendkívül utálatos modorban átadja az autót, megmutatja hogy melyik gombbal kell kinyitni, hol a pótkerék, melyik az ablaktörlő, hol kell bekapcsolni a lámpát - és ennyi. (Ezekre természetesen magamtól soha nem találtam volna rá....) A riasztót és a központi zárat illetően megkísérlek egy EGYSZERŰ kérdést intézni hozzá, de hamar kiderül, hogy reménytelen: egyrészt gőze nincs az egészhez, másrészt KIOKTAT, hogy ilyenekkel majd a szerelőket nyaggassam - de természetesen csak HOLNAP.

OK, igyekszem örülni az új autómnak, tetszik is... Másnap aztán észre veszem, hogy az igéretek szerinti (és a számlán is szereplő!) "gyári" Peugeot szőnyeg HELYETT egy vacak, csúszkáló szar van a padlón, amiért pl. a Tescoban nem kérnek tőbbet 1200Ft-nál... A gyári kézikönyvet olvasgatva az is kiderül, hogy a kocsimban hiába keresem a gyári riasztó, a középkonzolra tervezett kapcsolóját - ezt centrálék lespórolták róla, helyette viszont ott éktelenkedik egy 10Ft-os LED. Utána is járok a Peugeot Hungáriánál: igazam van, oda valóban meg kellett volna rendelniük azt a kb. 1200Ft-os kapcsolót... További észrevételem: a hátsó ajtó viszonylag nehezen csukódik, néha csak harmadszori leCSAPásra záródik be. Természetesen visszamegyek a centrál szervizbe.

A szervizvezető nem túl érdeklődő arckifejezéssel végighallgat, majd megnézi a kocsit. A nehezen záródó hátsó ajtóra (egyszer kipróbálva azt) mindjárt "tutti" megoldással is szolgál: "csak meg kell nyomni az ajtó bal oldalát becsukás közben"!! (Voilá! Le vagyok nyűgözve.....!) Miután láthatólag meg van elégedve magával, hogy íly frappánsan "megoldotta" az egyik problémám, próbálkozom a másik gond tárgyalásával: hol van a riasztó kapcsolója? Közli és mutatja, hogy egy nyomógombot ("szokás szerint") felfúrtak alul, a biztosítéktábla közelében. Mondom, hogy ez nekem nem elég jó, és kérem a gyári kapcsoló beszerelését. Válasz: "ez a gyári kapcsoló - amit a kézikönyv rajza mutat, az KIZÁRÓLAG a gyárból eleve riasztóval érkező modellekben van." Nem egészen értem, akkor én most nem eredeti gyári riasztót kaptam? "De igen, de ez a kapcsoló ahhoz nem jár." - MIÉRT NEM????? :))) Egyszerűen röhej, hogy eladnak nekem egy 90e Ft-os riasztót a négymilliós autóhoz, de az 1200 Ft-os kapcsoló már nem fér bele az üzletbe.....! "Nem érdekel, nekem kerítsenek egy ilyen kapcsolót, és építsék be - nem fogom nézegetni azt a házi-ipari kivitelű LEDet....!"
Nagy nehezem megállapodunk ebben, közben persze a lakatos szerencsére felülbírálja a főnökét az ajtózárat illetően, és közli, hogy azt bizony cserélni kell. OK, jövő hétre ígérik - addigra kaptam újabb ígéretet a CD-tárra is, gondoltam egyúttal megcsinálnak mindent. (A szőnyeg miatt ekkor még nem is reklamáltam - már baromira untam az egészet...)

Következő héten hívom őket a megbeszélt napon - a riasztó kapcsolója megjött, a CD és az ajtózár NEM.... Kezdek ideges lenni, hiszen nekem néhány nap múlva külfüldre kell utaznom az autóval. Némi anyázás hatására mégis szereznek zárat is; CD továbbra sincs, de megyek, legalább ezeket szereljék be. Beszerelik a kapcsolót és az új ajtózárat is, látszólag minden ok - távozom. Útközben hazafelé észreveszem, hogy összebarmolták a középkonzol fém színű díszkeretét - nyilván csavarhúzókkal nekiestek a kapcsolók szerelése során. Másnap megint vissza: cseréljék ki a fém színű keretet, hiszen több helyen felsértették. Első reakciójuk: "OK, megrendeljük; 1-2 hét mire megjön"... Ragaszkodom hozzá, hogy cseréljék ki valamelyik átadás előtt álló, vagy teszt-autóból - aztán majd pótolják azt, ha megjött. Nagy nehezen beleegyeznek, megcsinálják, átveszem. Ahogy beleülök, látom, hogy ez a keret NEM OLYAN SZÍNŰ, mint az enyém. Ez ezüst színű, kicsit sötétebb, olcsóbb változat. Újabb reklamálás - a szervizvezető türelmemet és megértésemet kéri: "mindjárt vége a műszaknak", majd ha pár nap múlva jövök a CD-tárért, akkor megint kicserélik ezt is. Baromira elfáradtam az egésztől - beleegyezem és otthagyom őket.

Néhány nap múlva végre megjön a CD-tár, megyek, hogy beszereljék. A konzol díszkerete "természetesen" nem érkezett még meg, türelmemet kérik. Mondom: elfogyott. Végképp. Előhozatok velük egy átadásra váró másik 307-est, és abból átszerelik a keretet. A CD-t először nem tudják működésre bírni, hoznak egy másikat. Szerencsére az már működik. Megfogadom, hogy soha ide be nem teszem a lábam többet, már azért sem szólok, hogy a most beszerelt dísz-keretet is megkarcolták egy-két helyen - ELEGEM VAN!.... Elmegyek egy másik Peugeot-szervízbe, átnézetem velük a kocsit, futóműállítás, aztán végre elutazom két hétre.

Külföldön többször gondom akad a szar szőnyeggel, amit jó pénzért rám sózott a centrál. Néha látszólag ok nélkül felpörög a motor, míg rájövök, hogy az előrecsúszó szőnyegben néha fennakad a gázpedál!... Hazaérkezés után mutatom a Gablini szerelőinek, hogy már megint mit szívtam a centrálosok szarrágása miatt. Ők nem értik, hogy egyáltalán egy Peugeot márkakereskedő hogy rakhat ilyen vacakot az autóba, ami ezek szerint életveszélyes is lehet. Rábeszélnek hogy vegyek mély levegőt és mégiscsak menjek vissza a centrálba, hogy kicseréltessem a szőnyegeket. Felhívom H.A-t (centrál-főnök), baromira nem érti, hogy mi a bajom az ő szőnyegükkel, de "ha nagyon akarom, visszavihetem és kicserélik".. Megyek is egyből - és viszem az alkatrész-értékesítő fickónak az addigra (3 hét!!!!) meglehetősen el is használódott vacakokat. Persze ő "résen van": rákérdez, hogy ugyan már mikor is és HOL vettem én ezeket?? Mondom: "ne szórakozzon már, itt a centrálban és mindössze 3 hete" - mutatom neki a számlát is, amin ráadásul GYÁRI szőnyeg szerepel sokezerért... A fickó csak mosolyog, és közli, hogy "márpedig ez a szőnyeg NYILVÁNVALÓAN jóval régebbi", ergo én hazudok. Kedvem volna megkóstoltatni vele a szar szőnyegét, de "csak" a főnököt hívom ismét - H.A. lejön, és még mindig nem érti, hogy miért nem jó nekem ez a szőnyeg... Megkérdezem tőle, hogy vajon mennyibe került volna a cégének, ha történetesen karambolozok a hülye szőnyegébe akadt gázpedál miatt és beperlem... Nem hatódik meg, közli, hogy ő nem foglalkozik velem többet, "ők eddig is mindent megtettek értem", stb, stb.... ! Végtelenül modortalanul beszélnek mindketten, kikérik maguknak hogy én reklamálok a szőnyegük miatt, stb..... egyszerűen alig hiszek a fülemnek, pedig már kaptam ízelítőt eddig is a centrál ügyfélszolgálatából....! Kategorikusan elutasítják, hogy kicseréljék a szőnyeget gyárira (HOLOTT AZT FIZETTETTÉK KI VELEM!!!!!!!!) - csupán annyit tudok elérni, hogy legalább a pénzemet adják vissza (mármint a szőnyeg számla szerinti árát).

Ha már a pénztárban vagyok, megkérdezem az (amúgy segítőkész és megértő) pénztáros lányt, hogy miért szerepel "rádió-CD" a számlámon, mikor én CD-tárat vettem, nem pedig még egy rádiós készüléket a magnós-rádió mellé? (Korábban is feltettem már ezt a kérdést K.S-nak, de ő elütötte a dolgot annyival, hogy "ne foglalkozzak vele, csak adminisztrációs hiba, mert még nem vitték készletre az 5-lemezes CD-tárat".. Akkor hagytam is ennyiben a dolgot, mivel akkor még naívan bíztam abban, hogy számíthatok a centrálra, ha netán garanciális javításra kerülne sor.) Mindenesetre most már nem hagytam ennyiben ezt sem, kértem a gazdasági vezető segítségét is, aki megígérte, hogy kijavítják a hibát és új számlát kapok. (Csak halkan megjegyzem, hogy feltehetőleg az Apeh-et is érdekelhetné ez a meglehetősen "rugalmas" számlázási rend.....)

A történet vége annyi, hogy bár azóta nem jártam a centrálnál - és ez nem áll szándékomban a jövőben sem - a számlát rég visszaküldtem a gazdasági vezetőnek, de a korrigált verziót a mai napig nem kaptam meg tőlük, ergo jelenleg NINCS eredeti számlám az autóról...

Ha valakit (legyen az egy sorstárs vagy a Peugeot Hungária) netán további részletek érdekelnének, természetesen állok rendelkezésre. Ha pedig az a számomra abszolút váratlan fordulat állna be, hogy H.András kívánná tisztázni velem a történteket és valamiféleképp megpróbálná visszaszerezni a bizalmamat, természetesen ez elől sem zárkózom el, hiszen a fentiek nyilvánosságra hozatalával NEM az volt a célom, hogy lejárassam őket, hanem hogy másoknak segítsek az ilyen "ügyfélszolgálat" elkerülésében. Emberileg meg tudom érteni, ha valaki hibázik (persze csak akkor, ha e hibának nincsenek fatális következményei) - de azt semmiképp sem fogadom el, ha egy kereskedelemből élni akaró cég a fenti módon bánik a vásárlóival. És ez természetesen vonatkozik a Peugeot Hungráiára is, elvégre ők adták nekünk a centrált, tehát végső soron ők is felelősséggel tartoznak mindazért, ami egy általuk szerződtetett dealernél történik.