Gyertyános-Tölgyes Creative Commons License 2001.11.12 0 0 42
No, akkor lássuk a medvét. Olvasás, 9A típusú feladatlap.
"ENERGIA"
Egy új hűtőszekrényhez tartozó kártya elő- illetve hátlapja van mellékelve, mint forrásanyag. A megértendő szöveg durván magyartalan. Három * mellett például a következő olvasható (SIC!): "Minél többcsillagos, annál hatékonyabb a berendezés energiafelhasználása."

Ez magyarul például így hangzana: "Minél több a csillag, annál hatékonyabban használja fel a készülék az energiát."

A hátlapról kiderül:
"Az energiafelhasználás hatékonyságát jelző csillagok száma attól függ, hogy a készülék mennyi energiát fogyaszt működés közben. Egy nagy készülék ugyan több energiát igényel, mint egy kisebb modell, viszont a hatásfoka sokkal jobb.

Vásárlás előtt választását alaposan fontolja meg, mert a szükségleteihet képest túl nagy készülék pazarlás volna."

Meg kell még jegyeznem, hogy a valóságban nem csillagok, hanem A, B, C, D stb. energiaosztályok jelzik a hűtők hatásofokát, nem véletlenül, az emberi agy ugyanis nem szereti a fordított arányosságot, tehát a több csillag-kevesebb energia összefüggést. Ha jól tudom, a csillagok száma a teljesítményt jelzi, tehát hogy időegység alatt mennyi energiát tud a hűtőtérből kiszivattyúzni.

Ezek alapján eldöntendő, hogy
14. feladat: A kártya hátoldalán elhelyezett információk elsődleges célja az, hogy elmagyarázzák

A a termék jellemzőit
B miért használják ezt a kártyát
C hogyan választható ki egy megfelelő méretű hűtőszekrény
D hogyan értelmezzük a kártya elülső oldalán lévő információkat

-Ez ugye egy gondolatolvasós feladat, mert honnan tudjam, hogy az illetőnek mi volt a célja. Ha életszerűen gondolkodom, akkor biztosan az, hogy rámsózza a hűtőjét... Szóval a D válasz nem akkora hülyeség, de ugyanúgy nulla pont, mint az A vagy a B.

15. feladat:
A kártyán szereplő csillagok száma mindig több azon a berendezésen, amelyiknek...
A kevesebb energiára van szüksége
B több energiára van szüksége
C kisebb az energiavesztesége
D nagyobb az energiavesztesége

Nehéz erre választ adni, mert eléggé zavaros az eredeti szöveg. (C a helyes) Nehezíti a választ, hogy a kérdés nem cáfol egy olyan prekoncepciót, hogy az összehasonlított hűtők egyforma méretűek. Ezzel a prekoncepcióval "Az energiafelhasználás hatékonyságát jelző csillagok száma attól függ, hogy a készülék mennyi energiát fogyaszt működés közben" mondatban is találkozunk, ezért az A válasz sem akkora hülyeség.

A CSILLOGÓ TÁRGY - feladat:
A forrászöveg egy fél oldalas sci-fi. Gyerekek észreveszik egy űrhajó becsapódását, apró lények vannak bennük. Az egyik életben maradt, megpróbálták táplálni, de elpusztult. A poén az utolsó mondat: "Majd nyolc, még gyermekien vékony lábukon szaladva és fejletlen farkukon ugrándozva visszatértek játékaikhoz" - ebből derül ki, hogy az eddig marslakónak gondolt lények homo sapiens-ek, a gyerekek pedig "marslakók". (Erre 1 diák jött rá 4 osztályból...) A bajom ezzel a feladattal van:
"A gyerekek nagyobbak voltak, mint a talált lény. Ezt a szerző úgy közli velünk, hogy a lényt az "apró" és a "kis" jelzőkkel illeti. Másolj ki a szövegből három olyan részletet, amely más módon érzékelteti, hogy a gyerekek nagyobbak a lénynél!" Javítókulcs:
-lezuhanni látták a kis csillogó tárgyat
IMHO ez hülyeség, mert minden kicsi, ha messze van, és később ki is derült, hogy az űrhajó nem volt annyira kicsi, csak a benne lévő lények.
-eltemették egy kőrakás alá
IMHO egy lovat is el lehet temetni egy kőrakás alá, tehát ez sem a kicsiségről szól.
Nincs viszont megemlítve az a részlet, hogy "izgalmas lett volna kézbevenni őket", (így aki ezt írta, az nem fogadható el), pedig ez tényleg a kicsiséget implikálja.

NEKTÁRGYŰJTÉS:

A szöveg a méhek (kommunikációs) táncáról szól, és tárgyi tévedéseket tartalmaz. Igaz, hogy ettől még érteni lehet a szöveget, de bezavarhatnak az esetleges helyes háttérismeretek. (Például ha méhész az apuka)
Idézem:
"A méhkas és a táplálékforrás között lévő távolságot az jelzi, hogy a méh a potrohát milyen sokáig rezegteti.Ha a táplálék viszonylag közel van, akkor rövid ideig, ha messzebb, akkor hosszabb ideig táncol a méh." Egy szó hiányzik: egy kört (nyolcast). Magyarul a távolság függvényében gyorsabban vagy lassabban mozog, illetve a szaporábban vagy kevésbé szaporán riszálja a potrohát. Még egy mondat tetszik: " Ők a szájukban ide-oda hordozzák a nektárt, kitéve a kaptárban lévő meleg és száraz levegő hatásának". Ezen jót röhögtem, mert a "nő a spermabank előtt" jelenet jutott eszembe. Ugye a méhnek nincs szája, így a beszippantott nektár nem közvetlenül érintkezik a levegővel, hanem a méh "kiizzadja" a vizet, ezáltal töményítve a nektárt. Ebből következően a kaptárban lévő levegő nem száraz.
Még egy érdekesség:A méhek nektárjának legfontosabb forrásai a gyümölcsfák és a lóhere. Hát ez sem így van. A lóhere nektárjához nehezen fér hozzá a viszonylag rövid szájszervű méh. Így az csak akkor mézel jól, ha olyan az időjárás, hogy bő a nektártermelése. Jól mézel a repce, a napraforgó, a tisztesfű, a fák közül az akác, a hárs, a gesztenye (stb.). A gyümölcsfák is mézelnek, de inkább a termés miatt fontos, hogy látogassák őket a méhek. De ez csak "szépséghiba". A súlyos az, hogy csupán a fenti egymondatos információ után fel merik tenni a következő kérdést: Írd le a méhek nektárjának három legfontosabb forrását! Javítókulcs:
"gyümölcsfák, lóhere, fák, virágok - tetszőleges sorrendben, akár egy sorba írva is."

Könyörgöm, ha egyszer azt írom, hogy "virágok", akkor az nem foglalja magában a gyümölcsfákat és a lóherét??? Szóval ha valaki szöveghű, és csak kettőt ír (gyümölcsfák, lóhere) az hülye? Aki összekeveri a fogalmi szinteket, az viszont okoska, és felfogta a szöveget? (Az én válaszom, ami abszolút nem szöveghű: virágok, levéltetűk által termelt mézharmat, túlérett sebzett édes gyümölcsök)

Összegészében vizsgálva a feladatlapot az a véleményem, hogy 60 percre erősen túlméretezett, nagyon kevés lesz a kiváló megoldás, és igen sok a gyenge - azaz a teszt rosszul van belőve, mert kevéssé differenciál. Ráadásul az említett hibák miatt nem egyértelmű, hogy a teszt mit mér. Nálunk például egészen kicsi volt a különbség a szakmunkástanulók és a felvételivel szelektált gimis osztályok között. (Mind nagyon gyenge)

Szóval egy csomó pénzt és munkaidőt áldozott az ország egy (szerintem) szakmailag megalapozatlan vizsgálatra, amiből főképpen az fog kiderülni, hogy ez egy hülye teszt volt.

A dilettantizmus a vizsgálat honlapján is megnyilvánul. Magyartalan mondatok (Olvasás-szövegértés terén a hazai Monitor és nemzetközi összehasonlító teljesítménymérések hagyományait követve alapvetoen három szövegtípusból (elbeszélo, magyarázó, dokumentum) kerültek be a felmérésbe olyan olvasmányok. Milyen "olyan", pornográf???), charset=iso-8859-1 kódolású szöveg, meg egyáltalán mi ez a free tárhely....