excusat Creative Commons License 2001.11.02 0 0 53
...csatlakozva az előttem szólóhoz...

Michelangelo Mózest életének egy igen fontos pillanatában rögzíti - Mózes most jött le a hegyről, magával hozva Izrael vallásának alaptörvényeit - ahogy látható is az űlő alak jobb karja alatt a (második) tízparancsolat kőtáblája.

Mózes, trónján ülve, szigorúan tekint népére - mely elárulta őt - hisz Izrael népe az aranyborjú imádatával vétkezett - ami miatt Mózes összetörte az első tízparancsolat kőtábláját, majd másodszor is felment a hegyre, s lehozta mégegyszer a tízparancsolatot - amit most a karja alatt tart.

Tehát - lényeges - Mózes mérges. Ez az érzés meglehetősen ismerős volt Michelangelo számára abban az időben. Ugyanis ez a hatalmas vállalkozás 1505-ben kezdődött, II. Gyula pápa kívánságára, aki egy 40-alakos monstrumot képzelt el síremléke gyanánt. Később mérsékelte megalomániás tervét, de nem volt hajlandó tárgyalni Michelangeloval, aki 1506-ban sértődötten elutazott Toszkánába. Amikor később visszatért Rómába, a terv tovább lett csökkentve, majd a II. Gyulát követő pápák alatt még további egyszerűsítések, csökkentések lettek elrendelve. Végezetül, az 1540-es években, Michelangelo tanítványai fejezték be a síremléket, ugyanis, ahelyett hogy hagyták volna dolgozni őt a szoborcsoporton, a Sixtusi Kápolna freskójának elkészítésével bízták meg.

Michelangelo különleges megoldást választott Mózes arca ragyogásának illusztrálására (Exodus 34:29-30) - a héber bibliaszöveg azt mondja, hogy Mózes arcának bőre ragyogást árasztott (héber szó: karan), viszont a szó szerinti alkalmazása azt követelte volna Michelangelotól, hogy emberi arc helyett valamiféle módon fénysugarakat jelképező kő-tüskéket alkalmazzon. Michelangelo tudatosan a héber "karan" szó másik értelmét "szarvakat növeszt" vette figyelembe, s helyezte a sugárzó fényt mint két kicsi szarvat Mózes fejére.

Éppen hogy az által, hogy a (bibliai) fénysugárzást mint szarvacskákat helyezte el, maradt meg a lehetősége, hogy ábrázolja a csalódott, mérges Mózes arcát, ahogy bűnös, áruló népét szemléli...

Források:
Rosenthal,E., Michelangelo's Moses, dai di sotto in su, The Art Bulletin, Vol. 46, 1964, pp. 544-550
Tolnay, C., "Michelangelo" Thieme-Becker, Allgemeines Kunsterlexikon, Vol. 24, 1954, pp. 39-41

Tisztelettel,
_excusat_

Előzmény: Thad (12)