Grafomániám kiélendő én is hozzászólnék:
A tourbillon és a caroussel v. karussel mind arra a célra jött létre, hogy az óramű ún. pozicionális hibáját kiküszöbölje. Ez a hiba abból adódik, hogy a legondosabb megmunkálás és beállítás esetén is adódnak kiegyensúlyozatlanságok a billegőben, emellett a csapágyak a fizika törvényeinek engedelmeskedve eltérő csapágysúrlódást mutatnak a különböző irányú terhelés esetén. Márpedig a föld gravitációs terében pozícióját mindig változtató - hordott - óra ilyen terhelésnek van kitéve. Ezt a hibát kiküszöbölendő találta ki annakidején (anno: 1800 körül) Breguet, hogy ha az egész gátlóművet forgatja a tengelye körül, akkor ezek a hibák hol fent, hol lent keletkeznek, természetesen ellenkező előjellel, és így kiintegrálják egymást. De azt is látni kell, hogy ennek igazi jelentősége a zsebórákban volt, mert a zsebórát többé-kevésbe állandó pozícióban hordja tulajdonosa. A "lengetett" karóra amúgy is folyton változtatja pozícióját ("bicepsz tourbillon"), így ez a hiba kevésbé jelentkezik. A karórán a tourbillon inkább műszaki bravúr, mint igazi előnyöket nyújtó megoldás (nem savanyú a szőlő, fogok én venni ilyen órát, hiszen fantasztikusan érdekes megoldás, de valóban nem pontosabb, mint a nagyon precíz kivitelű hagyományos szerkezetek). A caroussel és a tourbillon között pedig kivitelezési különbség van. Tourbillon az óra akkor, ha a billegő tengely és a forgó szerkezet tengelye egybe esik, a gátkerék és a horgony (horgonygátszerkezetnél) mintegy körüljárja a billegőt. Ez kompaktabb, és általában 1 perc alatt fordul meg a tengelye körül, és a tengelyére ültetik a másodpercmutatót. De probléma az érzékenysége, mert a kis súrlódás érdekében (aránylag gyorsan forgó szerkezet) igen vékony tengely hord egy a billegőnél sokkal nehezebb hidat ( a híd kerülete egy koszorúkerék, rajta van a gátkerék, a horgony a csapágyaikkal és a komplett billegő a csapágyaival). Ez önmagában is sokkal kevésbé ellenálló ütéssel - és így törésel - szemben, mint egy normál billegő, és ráadásul nem is ütésbiztosítható. A karoussel esetén a billegő és a forgó híd tengelye nem esik egybe. Akár az egész szerkezet is foroghat lassan körbe, az is karoussel. Ez általában nem 1 perc alatt fordul meg (bár ilyen is van), és akár jóval robusztusabb lehet, hiszen egy lassan forgó tengely vastagabbra méretezhető. A legtöbb ma futó "tourbillon" ilyen, mint pl. a BLANCPAIN tourbillonja, de az Ulysse Nardid fantasztikus új FREAK-ja is, ahol a perctengelyre mintegy mutatóként szerelték a szerkezetet, így ez egy 60 perces karussel.
A szerkezetek milyenségéről meg nehéz kategorikusakat mondani, hisz a "manufaktúrák" sem maguk esztegálják (a speciális alkatrészek kivételével) a fogaskerekeiket, vagy a billegőt, tulajdonképpen 95-98%-ban katalógusalkatrészekből építkezve készítenek egy saját szerkezetet. Ez persze így természetes, egy elektronikai üzem sem gyártogat ellenállásokat, tranzisztorokat, IC-ket. A neves egyedi szerkezetek minősége pedig nem biztos, hogy jobb mondjuk a nívós ETA szerkezeteknél. Ha ezeket a szerkezeteket - mint mondjuk a NOMOS, PERRELET, BREITLING, OMEGA stb. - alkatrészként veszi a gyártó, utánmunkálja, felületkezeli, a gyárinál sokkal gondosabban behangolja, akkor - szerintem - a manufakturálisan kivitelezett szerkezetekkel azonos nívójú, de lehet, hogy még jobb szerkezet fog születni. Amúgy csak annyit fűznék hozzá, hogy van a gyűjteményemben nem egy 60-70 évig hordott, tehát használt AS, ETA, VENUS szerkezetű óra, amelynek a szerkezete tökéletesen hibátlan (pedig nem volt soha javítva, csak karbantartva!), és ha minőségi tokba tették (acél v. arany) akkor az is kifogástalan. Tulajdonképpen mit várunk többet egy órától? Ha a járművek fele ilyenek lennének, még mindig dédapám MAGOSIXével v. TOPOLINÓjával járnék, és az utca képét PANNI robogók és CSEPEL motorok uralnák.
A SWATCH meg egyszerűen költségcsökkentési okból készít egy darabból fröccsöntött műanyag házat, így sokkal olcsóbb, de persze bonthatatlan. De nem is cél, hogy bontogassuk, a SWATCH divatóra, ha kimerült az elem, dobd el, úgy is más már a divat. És hát a műanyag tok addigra olyan randa lesz, hogy rá sem bírsz nézni... Egy komoly minőségű, normál használat mellett élethossziglan szóló, forgácsolt acél, vésett arany stb. tok elkészítése pedig nagy költség, tehát az ilyen órák sokkal drágábbak. A szerkezet meg lehet azonos más típusokkal, de csak az olcsóbb kvarcóráknál, mert az ETA komolyabb mechanikus szerkezeteit nem is építik a SWATCH órákba. Azt a csoport komolyabb márkái használják fel. 50-100 eurós árú órákat meg a nyugati világban nem lehet rentábilisan javíttatni, mert ez az ott szokásos rezsiórabérek nagyságrendje, tehát az elemcserénél komolyabb beavatkozás egy árban van egy új óra megvételével.
A kivitel és megjelenés pedig bizony fontos. Az első darabokból vettem egy FC HeartBeat-ot, nem tudtam ellenállni neki. Az óra egy hónap után - általam - egyszer finombeállítva 2 éve napi 0-4mp közötti sietést mutat a hordás módjától függően, de a COSC igényeit az eredeti gyári beállításával is tudta. A megjelenése pedig biztos, hogy mérföldekkel helyezi mondjuk a SWATCH Tourbillon fölé. Mindössze 230eFt ellenében (acélszíjjal) már egy olyan igazi "na ezt velem fogják eltemetni" érzésű órát ad, nem csoda, hogy nagyon sikeres is.
ORAGYUJTEMENY