Thoughts Creative Commons License 2001.08.31 0 0 74
"A harmadlagos reprezentációnak az a definíciója, hogy magáról arról a tényrol, hogy másodlagos reprezentációkat képes manipulálni, a tudat rendelkezik reprezentációval."
Vajon egyenesen következik-e ebből, hogy nem csak a saját másodlagos reprezentációiról tud, hanem másokéról is?

"Ezeket elégségesen leírja a reprezentációk elmélete."
Nem az időn való gondolkodásra akartam kilukadni (erre amúgy szinte képtelennek érzem magam!), hanem arra, hogy képes-e felismerni a különbséget a múlt és a jövő között, képes-e az emlékein és a jövőre vonatkozó tervein gondolkodni.
(Lehet-e tudata olyan élőlénynek, amely erre nem képes?)

"De ha korlátozónak érzezzük a fizikai magyarázatot, metafizikai szinten mindenképp igazságnak számít az életbenmaradás, mint (ön)cél."
Na erre nem lehet azt mondani, hogy cél. Én is ezt mondtam, aztán egy fórumos kolléga rávilágított, hogy ha az Univerzum széttágul (vagy összeroppan) az élet megszűnik létezni, tehát az életben maradás sem cél, mert az élet fennmaradásának magának nincs célja...
Magyarán az életben maradás célja, nem tudatosul, hanem megszületik, amint valaki ezt fontosnak tartja. (Ezt pedig csak akkor tarthatja fontosnak, ha tudja, hogy él, és meg fog halni.)

Amúgy nem ilyen célok elérésének az akarására gondoltam, hanem apróbbakéra!
A kérdés tehát:
Akarhat-e bármit egy olyan élőlény, amelynek nincs öntudata?

Mindemellett még fontosnak tartom kitárgyalni azt, hogy az állatok vajon képesek-e a figyelmüket az akaratukkal irányítani, azaz arra figyelni, amire akarnak, nem pedig amire a környezet kényszeríti ("asszociáltatja") őket.

"Nagyon valószínunek tartom, hogy a tárgyi kultúra, vagy másképp a fizikai világ átalakítása valamiféleképp a tudat sajátsága."
Szerintem ez pedig a tudat + adott számú kéz sajátossága.

Előzmény: hozzászóló_ (73)