A gyurival már túl vagyunk néhány csörteváltáson, de mivel alapvetően különbözik az elképzelésünk a térképes világról időnként össze tudunk zördülni. Az én álláspontom egyszerű: kezdetben megcsináltam egy bitmap-es térképet, ami mondjuk olyan mint vgyurié, kivéve, hogy a sajátom windows alatt működik. A nézetkülönbség ott kezdődik, hogy nekem ez volt a tesztrendszerem, ezen próbáltam ki néhány alapvető térképészeti fogást, majd miután ez megvolt, nagyjából el is dobtam. De nevezzük ezt a progit egyszerűen egy térképgyártó szoftvernek (mint mondjuk a mapinfo), aminek az egyik tulajdonsága, hogy _mellesleg_ be tud tölteni egy bitmap alapú térképet is és azt el tudja helyezni egy fokhálózaton.
mivel számomra a megcélzott fejlesztési környezet a kézi kategóriájú gépek voltak, a bitmap egyébként sem jöhetett szóba, így a fenti windos program segítségével a szentséges két kezemmel fáradtságot nem kímélne vektorizáltam a térképeket, illetve begyűjtöttem sok 10e km-nyi GPS tracklogot. Ez utóbbiakból születtek például az autópálya rajzolatzok, illetve az autópályák gyönyörűséges lehajtói. Ez utóbbi még térképész körökben is kincsnek számít. A témára jellemző, hogy SUI-ék, akik a térképeiket egyébként egy térképész cégtől licencelik, az autópályákat szintén saját maguk rakták össze, egyéb más fontos térképi elemekkel együtt, mivel a beszerezhető vektoros térképek ilyen vonatkozásban nem elég pontosak.
Szóval vektoros térképeket kezelek, amelyek ilyen módon elég sok többlet információt hordoznak, például a felvett objektumok kereshetőek... Gyurinak amennyire én sejtem az fájhat nagyon, hogy a vektoros programok lassúak. Legalábbis szerinte, mert én ilyen lassúságot nem tapasztaltam. Hiába beszélek arról, hogy manapság egy vektoros térképet szinte gyorsabban lehet kirajzolni, mint egy elég nagy bitmap megfelelő részét visszakersni és kitenni a képernyőre. Gyuri ezt vagy nem hiszi el, vagy egyszerűen elsiklik felette. Esetleg olyan mint Rejtő Wagner ura (a kékszakállú) aki egy bizonyos szint felett már nem tudott elképzelni dolgokat. (50száz... aki emlékszik) Az meg, hogy az egyszerű drótvázas megjelenítésen már régen túl vagyunk persze végképp sci-fi-nek hangozhat...
A helyzet tehát az, hogy a sebesség egyszerűen nem kérdés, még egy kézi gépen sem, amelyek ilyen tekintetben nem olyan fejlettek mint egy mai csúcsPC. (mondjuk egy 70Mhz procival még 3 képet azért ki tudok számoltatni másodpercenként).
A helyzet tehát, az, hogy egy tetszőleges részletességű vektoros térkép kirajzolása sem jelentene problémát. Hogy ilyenek nincsenek? Nem tudom, hogy valóban nincsenek-e vagy csak nehéz hozzáférni. Az biztos, hogy amikor én elkezdtem vektorziálni a saját térképeimet, meg utakat gyűjteni a pontosításhoz, akkor számomra is ugyan olyan elérhetetlenek voltak a vektoros térképek, mint ma egy kevésbé tájékozott nem szakmabéli érdeklődőnek. De síránkozás helyett inkább dolgoztam...
Úgy gondolom, hogy mindkét alapvető megközelítést kipróbáltam és választottam egyet (vektoros). Szerintem ez sokkal inkább alkalmazkodik a mai igényekhez.
Nagyon fontos szempont az is, hogy a rendszerem alapvető célja az autós navigáció, amelhez nagyon fontosak a pontos térképek. A meglévőek (akár vektorosak, akár bitmap alapúak) NEM azok. Ha tehát felveszek vagy berajzolok egy utat, az pontos lesz, legalábbis pontosabb mint a jelenleg elérhetpőek. Ha pedig ez szempont, akkor megint csak muszály vektoros irányban gondolkodni.
na ennyit a történelemről. Az előző post-ba beteszem a webcímünket, ott lehet tájékozódni.
Ge.