APT Creative Commons License 2001.07.13 0 0 2403
sukosdg: Kiegészítésképpen - a billegőmotoros órák egy időben nagyon elterjedtek - és relatíve olcsóak - voltak. Azonban a konstrukció valóban problémás, ezért tűnt el. Gond az, hogy a billegőmotoros kivitelnél a teljes futómű mozgatását szolgáló energia a billegőről lesz levéve. Tekintve, hogy a fogaskerekek kapcsolódási hatásfoka koránsem 100%, ezért sokkal nagyobb energiát kell a mutatók megbízható továbbításához a billegőtől elvonni minden lengésnél, mint amennyit amúgy a - fordítva, a billegő által gátolt - mechanikus szerkezetnél a futómű végén a horgony átad a billegőnek. Ez jelentősen rontja a billegő lengésének izokronitását (önálló szabad lengését). Nagyon precíz mechanikai kivitellel ez a probléma kiküszöbölhető (IWC-éknél ez nyilván nem gond), de ekkor a szerkezet valóban drága. Másik gond a mágneses nyomaték átadására szolgáló mágneses betét vagy tekercs a billegőn, mert ettől valóban nehéz a billegőt minden tengely irányába jól kiegyensúlyozni (pozicionális hiba!), ráadásul a nehéz billegő ütésbiztosítása is romlik (könnyebben kap tengelytörést incabloc v. KIF ütésbiztosítással is, mint a hagyományos órák billegői). Nézd csak meg, milyen tömör, és milyen "primitív" kivitelű a BWC billegője! Hőkompenzálásról meg inkább ne is beszéljünk. Persze itt is voltak nagyon igényes megoldások.
Vitathatatlan előny viszont, hogy elektronikus vezérlésnél már egy egyszerű billenőkörrel is jól biztosítható az átadott impulzus állandó nagysága. Ez viszont jó hatású a pontosságra.
Összességében a rendszer halálát alapvetően az okozta, hogy nem tudott a jó minőségű hagyományos mechanikus óráknál sem számottevően olcsóbb, sem pontosabb lenni, ugyanakkor az elem 1 éven túl ritkán birta, de a 60-as években szokásos higanyoxid elemek még ennyit sem bírtak ki. Ezen okok miatt egy hagyományos, mechanikus, de automatikus felhúzású órához képest valóban számottevő műszaki előnyt nem tudtak nyújtani, így kipusztultak. (Amúgy tényleg sok volt belőlük, a keleti blokkban a RUHLA milliószám gyártotta a "Transitronic" órákat, de silány minőségük miatt nem is nagyon maradtak fenn, a korabeli szocialista elemek kis túlhordásnál is szétfolytak, a szerkezet kinyúvadt, és már repült is a szemétbe. Ez a műszaki megoldás amolyan kísérleti rendszer volt.)

ORAGYUJTEMENY

Előzmény: sukosdg (2402)