APT Creative Commons License 2001.06.26 0 0 2339
sukosdg: Igazad van a COSC minősítés jelzés értékéről. De műszaki oldalról egy dolgot kell látni: a billegők régebben (és funkcionális szempontból ma a ROLEX microstellája valamint a PATEK/Audemars P. giromax billegője) csavaros kiegyensúlyozással voltak ellátva. Ez a kiegyensúlyozási módszer - ha nem bánnak vele hallatlanul gondosan - rendkívűl könnyen vezet oda, hogy a billegő valamelyik irányba kicsit üt (a gyűjteményem összes régi órájában ilyen billegő van, és mindegyiket (mindet!!) ki kellett egyensúlyozni, pedig ezek a csavarok maguktól nem tudnak elállítódni. Tehát anno sem egyensúlyozták ki őket rendesen, vagy az idők folyamán a sok bennük megfordult órás elpiszkálta őket. Egy ilyen kiegyensúlyozás amúgy sziszifuszi munka, az öreg C83-as IWC-m billegőjét - csak úgy hobbiból egy napig egyensúlyozgattam két borotvapengén gurítgatva. Fertelmes volt...). Ez a legfőbb oka annak, hogy a rendszer járásában fellép a helyzeti v. pozicionális hiba, vagyis az óra különböző helyzetekben eltérésel jár. A szerkezet többi része megfelelően precízen elkészített és jó karban levő, nem kopott órában nem tud ilyen problémát okozni. Tulajdonképpen ezt a hibát küszöbölte ki annak idején Breguet tourbillonja.
DE: 1., a mai billegők - a historizáló szerkezetektől eltekintve - glucidurból készült sima kerekek, esztergálással gyárilag megfelelően kiegyensúlyozva, ahol ez a hiba igen kis mértékben jelentkezhet csak, igaz, ha van, ott csak a billegőcsere segít.

2., A fontosabb: hordott karóránál a pozicionális hibának a látszatnál kisebb a jelentősége, mivel ezek a hibák a helyzetét folyamatosan változtató, ide-oda lengő karórán gyakorlatilag kiintegrálják egymást (ezért is kijelenthető, hogy a tourbillon karórában zamatos technikai bravúr /nagyon szeretnék egy ilyen órát.../, de műszaki indoka és előnye egyszerűen NINCS). Ezért aztán gyakorlati használatban egy kis pozicionális hibát mutató karóra nemigen fog másképp járni, mint egy ilyet nem mutató óra, helyesebben hordásnál kialakul egy átlagos járáseltérés, és arra az órát beszabályozva az óra hordva pontos lesz. Amúgy a COSC-ba belefér, hogy az óra egyik pozícióban 6mp-et siet, másikban 4mp-et késik, és én megmondom őszintén, hogy a magam (kezdetleges) vibrográfjával ekkora pozicionális eltérést csak olyan órán mértem, amelynek már szemmel láthatóan ütött a billegője. A COSC-n megbukó órákat tehát vagy hőkompenzálni nem sikerült megfelelően, esetleg rosszul olajozták, vagy - ami sokkal valószínűbb - nem állították be őket megfelelően, és ezért kicsit kicsúsztak a specifikációból.

Az 1000 márkás 7750-es nagyon jól hangzik, de ez az összeg nálunk kisker árréssel, növényzettel (áFa) úgy 180-200 eFt, vagyis sajnos az előbbiekben saccolt ár alsó határa. Mindazonáltal nem elviselhetetlen.

A repülős részéről: minden repülőgép műszerfal standard része a fedélzeti óra. De kronográf nincs, és kisgépes navigációnál ez sokszor jól jön. Másrészt a keményen repülő (katonai, mű- és mezőgazdasági) pilóták zöme ma néhány ezer ft-os műanyag karórát hord (ó jaj!), mivel ez nagyon könnyű, a digitális stopper könnyen leolvasható, és mindenekelőtt megvilágítható. Én a CASIO Illuminatort használom, de ne vessetek meg érte. Azért vittem már a POLJOT LUNART is, de mikor este leszálltam nem tudtam leolvasni a repült időt csak földetérés után. Egy pilótafülkében vagy siklóernyőn lógva éjszaka bizony igen sötét van, és ha ki is akar látni az ember, egy pillanatra sem szabad a kabinvilágítást bekapcsolni (rögtön percekre vége van az éjszakai látásnak, a siklőernyőn meg hát ugye ilyen nincs is). Az utasforgalmi gépek megengedett fizikai túlterhelése viszont olyan kicsi, hogy ott pilóta bátran hordhat mosógépnyi órát is, ráadásul a standard navigációs műszerezettség mellett nemigen van rá szükség, főleg dísznek van... (Ha kell mégis, akkor már gáz van, abból újsághír lesz!) Épp az ilyen téren repülő pilóták órája a FORTIS, BREITLING, ROLEX DAYTONA stb... (ez utóbbit aranyban csak a jumbók pilótáinak ajánlom, kisebb gép nem biztos hogy elbírja...), ráadásul őket piszkosul meg is fizetik. Egy átlagos USA vadászpilóta évi fizetése 36e$, egy PanAm Jumbó kapitánya úgy 280-380e$ közötti béren tengődik (80-106 millió Ft!!! És ez fizetés! Ennyi bizony! Igaz, ő nem húzhat 10g-s fordulókat.)

Előzmény: sukosdg (2338)