Hali Sakal!
Egy ilyen kérdésre felelni csakis úgy lehet, ha megpróbálunk elvonatkoztatni a lehető leghatékonyabban az előítéletektől, szubjektumoktól, beidegződésektől. Ez persze nem fog menni 100%-ban, de azért érdemes törekedni rá. Az én szemeben ide tartoznak a megbízhatósági és biztonsági statisztikák éppúgy, mint az ízlésbeni elemek, mint pl. a forma vagy a belvilág megítélése.
Így szemlélve a dolgot, szvsz a Fabia Sedan drágább a kelleténél. Két megközelítést vettem figyelembe: 1., valakinek nincs túl sok pénze, ám nagy csomagterű új autót szeretne; 2., valakinek nincs szüksége luxusautóra, ám vannak igényei felszereltségben és motorizáltságban, s erre képes áldozni is.
Bármelyik szempontot vegyük is, a Fabiánál találunk jobb ajánlatot. Az első esetben ennek a Renault Thalia a megtestesítője. A Fabia Sedan alapára 2.57 millió Ft; ezért az árért a kis Skoda súlyos felszereltségbeni hiányoktól szenved, és egy elavult, kissé gyengus 1.4-es motort kap az orrába. Mit kapsz ennyiért, sőt, kevesebbét (2.45 mio) a franciáknál?
Egy RT felszereltségű, 1.4 16V (98LE) Thaliát, ami minden lényeges szempontból (motorikusan, felszereltségben, csomagtérben) többet nyújt a Fabiánál. A szubjektumok kizárásával ugyan miért kellene a Skodát választanunk? Ehhez a Thaliához fogható Fabia több, mint 3 millió Ft-ba kerül. Megfordítva a kérdést: az alap Fabia Sedan-nal versenyképes Thailát már 2.2 millióért el lehet hozni, tokkal-vonóval, üzembehelyezéssel együtt.
A második esetről már írtam. Az 1.4 16V Fabia Comfort felszereltséggel szinte pontosan egy Fiat Marea 100 16V árába kerül. Felszereltségük a lényeges dolgokban megegyezik. Vajon mi vinne rá valakit, hogy a Skodát válassza egy jelentősen többet nyújtó, nyomatékosabb, tágasabb autóval szemben, hacsak pénzzel nem mérhető preferenciák? Mert racionális magyarázat nem szól a Fabia meleltt ezúttal sem.
A Fabia azonban a kuriózumszegmensben esélyekkel indul. Egy PDTDI Elegance gyakorlatilag versenytárs nélkül áll a piacon (hacsak a házon belüli konkurenciát nem számítjuk ide), s akinek kedve van erre 4.6 millió Ft-ot áldozni, az szert tehet olyan autóra, amivel nem sűrűn fog szemközt találkozni az utakon.
Más kérdés persze, hogy ennyiért ismét csak nagyságrendekkel többet nyújtó modellek egyész koszorúja kelleti magát kis hazánkban.
Egy szó, mint száz: ha valaki azt mondja, nekem teszik a Fabia, azt veszem meg, erre nem lehet semmit mondani, legföljebb balesetmentes vezetést és jó utat kívánni. Ha viszont prekoncepciók nélkül választunk, bizony vannak pénztárcánkat jelentősen jobban kímélő ajánlatok - avagy árban versenyképes, ám a Fabia Sedant jóval felülmúló lehetőségek is.
Csak föl kell őket ismerni, és merni kell élni velük.