vangog Creative Commons License 2001.06.11 0 0 topiknyitó
Érdekelne véleményetek a pártok jelmondatairól, melyik párt milyen szlogennel indulhat(na) neki a választásoknak.
Ja és mégvalami, kedvenc pátodtól függetlenül melyik szlogen volt a kedvenced?

ennek kapcsán egy cikk

Pártok és jelmondatok csatározása

2001-06-11 (a nyomtatott MH cikke)

,Magyarország mindannyiunké" - állítja az MSZP. "A jövő már elkezdődött" - tájékoztat a Fidesz. Mielőtt az efféle jelmondatok szórólapokra nyomtatva a postaládákba és az utcára kerülnek, a legnagyobb pártok kommunikációs és sajtóirodáin a teljes választókorú lakosság pártpreferenciáját felmérő, átfogó vizsgálatok és kimutatások készülnek. Politológusok szerint a nem hivatalos kampánystart szeptemberre várható, a parlamenti pártok felkészültsége között jelentős különbségek vannak.
A jó szlogen megválasztásához elengedhetetlen annak pontos ismerete, hogy az adott politikai tömörülést mely társadalmi rétegek támogatják, kik és miért viseltetnek ellenszenvvel az egyes pártok iránt, és ami a legfontosabb: merre keresendők a még határozatlan csoportok, akiket - nem lévén kialakult pártszimpátiájuk - minden parlamenti erő szeretne maga mellett tudni. A munkát jól fizetett kommunikációs stábok, politológusok és szociológusok végzik, hiszen széles társadalmi rétegek szavazata múlhat azon: eljut-e a megcélzott csoportokhoz a nekik szánt üzenet.

MSZP - "Magyarország
mindannyiunké"

A Fidesz által kreált "kettéhasadt országszindrómára" ad választ az MSZP jelmondata - fogalmazott lapunknak Lendvai Ildikó, a szocialista párt alelnöke. Szerinte a legnagyobb kormánypárt társadalmi és politikai értelemben is "a mi és a ti" Magyarországának megteremtésén fáradozik, ezért döntöttek a szocialisták az egységes gondolkodásra utaló jelmondat mellett.
Ágh Attila politológus a jelenséget elemezve kifejtette: kampánya során az MSZP valószínűleg megtartja fenti jelmondatát, de ehhez további, szolidaritásra és egységre szólító szlogenek társulhatnak. A szakértő úgy látja: egy választási küzdelemben a politikai erőknek gondosan meg kell választaniuk szlogenjeiket, hiszen egy kampány három-négy jelmondatnál többet "nem bír el".
A szocialista miniszterelnök-jelölt, Medgyessy Péter csak egy szűk társadalmi réteget, a vállalkozó, gazdasági és bankár elitet állíthatja maga mögé - vélekedett a kérdésről Sükösd Miklós médiakutató-politológus, aki szerint a sikeres kampányhoz "olyan arcok kellenek, akik hitelesen hozzák a szélesebb rétegek támogatását is." "A Fidesz szerint Magyarország a fiataloké, a vidékieké, feltörekvőké és a múlt nélkülieké". Az MSZP-nek ezzel a gondolkodással kell szemben állnia, amikor kijelenti, hogy az ország nem szűk érdekcsoportoké, hanem - a jelmondat szerint - "mindannyiunké". A szakértő úgy látja, hogy a szlogen "szolidaritást fejez ki azokkal, akik a Fidesz körein kívül maradtak, a leszakadókkal, a többiekkel, a romákkal.

Fidesz-MPP
- "A jövő elkezdődött"

A Fidesz kommunikációs stratégiája mindemellett a választások közeledtével alapvetően megváltozott. A párt már nem engedheti meg magának, hogy elijessze azokat a bizonytalanokat, akik nem nézték jó szemmel az úgymond: "egész pályás letámadást", a kulcspozíciók gyors és hatékony megszerzését, a kíméletlen klientúracserét.
A fiatal demokraták véget vetettek a "keménykedésnek", és inkább középre húznak. "A jövő elkezdődött" - mondják. "Adjatok még bizalmat". Sükösd Miklós úgy látja: a miniszterelnök a kampány sűrűjében kivonul a napi politikából, és a bölcs államférfi szerepét játssza majd. Pokorni Zoltán pártelnökké választása szintén a megváltozott stratégia jele, hiszen az oktatási miniszter jóval visszafogottabb, mint radikális nézeteket hangoztató elődje, Kövér László.
A politológus szerint a Fidesz kampány értékű mozifilmek támogatásával (Sacra Corona, Hídember) és a reformkor hőseinek "életre hívásával" (Széchenyi terv) azt közvetíti: a pártnak nincs alternatívája, hiszen a magyar miniszterelnök egyenesen Széchenyi István és Deák Ferenc politikai örökösének tekintendő.
Ágh Attila úgy véli, a Fidesz kampányában további "szólító szavak" is előkerülnek majd, hiszen a néhány hete összehívott szegedi Fidesz-kongresszus jelmondata nem feltétlenül számít a párt végleges szlogenjének. "A kormánypártok ilyenkor zavarban vannak, hiszen azt mégsem mondhatják, hogy csak így tovább" - érvelt Ágh.
A Fidesz kampánystábját vezető Kövér László mindenesetre tartózkodott attól, hogy megossza lapunkkal pártja választási elképzeléseit.

Negatív kampányt
folytat az SZDSZ?

,A Fidesz politikai stílusát markánsan kritizáló SZDSZ-nek a kampányában a korrupció visszaszorításán, a Schlecht, Simicska, autópálya- és bányaügyek, a kormánykörökhöz közel álló vállalatok, a Defend Kft. a Happy End és az Ezüsthajó képviselte klientúra rendszer tarthatatlanságán van a hangsúly" - véleményezte Sükösd Miklós a párt jelmondatát. Az SZDSZ negatív kampányt folytat - vallja Sükösd, hiszen elsősorban azokat a problémákat hangsúlyozza, amelyeken 2002 után változtatni kíván.
,A korszakváltás számunkra azt jelenti, hogy az SZDSZ a rendszerváltás új minőségébe léptetné az országot" - mondta a kérdésről Böhm András, az SZDSZ fővárosi frakciójának vezetője. "A szlogen utal az új évezredre, és arra is, hogy a polgárok most kezdik belakni az új, demokratikus rendszert, eddig ugyanis hozzá kellett szokniuk a megváltozott körülményekhez" - fogalmazott a városatya.
Politológusok és médiaszakértők azonban kevésnek tartják a vaskos programfüzet címének szlogenné emelését. "Van egy programunk, tessék elolvasni!"- ez nem feltétlenül szerencsés kommunikáció - mondta Ágh Attila az SZDSZ alakuló kampányáról szólva. "A szólító szavak versenye ugyanakkor még nem kezdődött el" - tette hozzá.

A MIÉP és az erőskezű politizálás

A hat parlamenti párt közül a MIÉP különleges helyzetben van, mert a választók a korábbi években bebizonyították, még egyszer nem adnak bizalmat annak a politikai erőnek, amelyben csalódniuk kellett. A szélsőjobboldali nézeteket valló tömörülés ezt a kártyát készül kijátszani, mint az egyetlen párt, amely valóban "tiszta lappal indulhat". "A Csurka István vezette politikai csoportosulás jelszavának értelme szerint a bűnözés és az idegenek ellen lépne fel erős kézzel" - szögezte le Sükösd Miklós. Szerinte a MIÉP korrupcióellenessége ugyanakkor populista beállítottságú, hiszen éppen ez a párt vetette fel nemrég az adatvédelmi biztosi hivatal létének feleslegességét. A MIÉP-et többek szerint segítheti ugyanakkor a Magyarországon általánossá vált politikai kiábrándultság és a demokratikus intézmények folyamatos presztízsvesztése is.
,A parlamenti pártok közül igazán profi választási stábot csak a Fidesznél látok" - tette hozzá Ágh Attila. Elképzelhető ugyanakkor, hogy az MSZP is megszervezi kampánycsapatát, hiszen Medgyessy Péter korábban többször említette: szükség van az összefogott felkészülésre. A kisgazdáknál egyelőre a vezetési válság és a megosztottság akadályozza a felkészülést. Az MDF-nél szintén hiányzik az egységes választási kommunikáció" - összegezte a szavazatokért vívott harc jelenlegi állását. Ágh szerint kora ősszel indul majd el komolyan a szlogenek, jelmondatok, jelszavak és ellenjelszavak küzdelme.

Radnai Zoltán