Imre bacsi Creative Commons License 1999.02.20 0 0 11
Hát, igen, az üzemanyagárak... Meg az autópályadíjak...
Én már elég öreg vagyok s elég régen is autózom, de rendszerváltás ide, rendszerváltás oda, ilyen kormány, olyan kormány, egyben mindegyik egyetértett: az autósokat ki kell zsigerelni!!! Nincsenek konkrét számaim, de nem járhatok messze az igazságtól, amikor azt állítom, hogy a 165 Ft-os benzinben a termelési költség nem haladja meg az 50 Ft-ot! A többi mind adó!!! Hiába probáltak itt versenypiacot létrehozni, ha (akarták egyáltalán) túlnyomó többségében minden társaság a MOL-tól veszi az üzemanyagot, amely monopol helyzetben van s olyan árat diktál, amilyent nem szégyell!!! Persze a kormány ennek nem tud/akar gátat vetni, mert akkor hova lesz a költségvetési bevétel??? A MOL-nak nem tudom, hogy mennyi az éves nyeresége, de akár mi legyek, ha az nem közelít az 50 MRDFt-hoz!!! S ennek nagy hányadát szépen befizeti a költségvetésbe. Már Zola megirta a Hölgyek öröme c. regényében közel a századforsdulóhoz a nagy forgalom-kis haszon elvét, a MOL-nál éppen fordítva van: minél inkabb csökken a fogyasztás, annál inkább nőnek az árak. S olykor még panasz is van a forgalom csökkenésre. Nahát...! Itt az állam és egy monopólium összekacsintásáról van szó. S az arcátlanság teteje, hogy amikor csökkennek a világpiacon a nyersanyag és kész üzemanyag árak, akkor olyan mese hangzik el, hogy a nyersanyagáraknak nincs számottevő befolyása a késztermék árakra, meg már bespájzoltak stb., Legfeljebb egy világpiaqci mélypontnál 1 Ft-os engedmény jelentkezik a kutaknál, majd egy enyhe szaud-arab szélfuvallat azonnal 5 -6 Ft-os emmelkedést hoz magával.
Ez arcátlanság!!!
Az autópályadíjak ügye ugyan lerágott csont, de azért említettem, mert a benzin adójában útadó is van/volt, amiből elvileg utakat építettek. Ezt a díjat emmelték meg január 1.-én. S mit tesz Isten, itt közel annyit kell fizetni ma már az uthasználatért egy 100 km-es szakaszra, mint Nyugaton egy éves díj!!! S ne higgyjük, hogy csak az alsóbb rendű vidéki utak borzasztóak, de a fővárosban is számos főútvonal: pl. a Thököly út burkolata Zuglóban szinte 50 éve változatlan (gyerekkoromban ott jártam iskolába nap,mint nap!!!) Tessék csak megszemlélni a kockaköveket, de a Podmanicky utcát, az Éles-sarkot is említhetném. Lassan azt lehet mondani a görög filozófus után, hogy minden (mozog) változik, csak ezek a fix dolgok a történelemben, Budapest történelmében. Aztán az autós fizessen a szervizben a káraiért!!!
Egyébként a kormány állandóan a MATAV monopoliummal van elfoglalva... És a MOL???
Imre bácsi