APT Creative Commons License 2001.04.28 0 0 2156
Kikapta a kezemből ez a dög gép a szöveget, szóval folytatom:
A leginkább előfordul(hat)ó gátszerkezetek csoportosítva röviden:

Visszavezető: orsógátszerkezet (csak zseb, fali és asztali órában, úgy a XIX. század elejéig)

Nyugvó, súrlódó gátszerkezetek:
cilinderjárat
duplex gátszerkezet (csak zsebórában a XIX. század közepéig)

Szabad gátszerkezetek:
pecekgátszerkezet
svájci - angol és glashüttei horgonygátszerkezet (ezek alapvetően csak formailag térnek el, az elvük azonos)
kronométergátszerkezet (ez a legpontosabb, de nem bírja a rázkódást ezért karórába nem építik. Zsebórába is ritkán, de minden korszerű hajóórában ez van)

Nyiván találkoztál már a tourbillon vagy a karusszel-caroussel fogalmával is. Ennek a lényege, hogy a gátszerkezet és a billegő forgó szerkezetre van szerelve. Ha ennek tengelye azonos a billegőével, akkor az tourbillon, ha nem az caroussel. A tourbillon jellemzően egy perc alatt fordul egyet. A caroussel lasabb szokott ennél lenni. Ennek a feladata a legprecízebb gyártás mellett is meglevő billegő és gátszerkezet pontatlanság, kiegyensúlyozatlanság "kiintegrálása", mivel a forgó gátszerkezetben a kiegyensúlyozatlanságból adódó hibák kioltják egymást. Tulajdonképpen minden gátszerkezethez alkalmazható lenne, de csak precízhez érdemes, jellemzően kronométer és svájci horgony kombinációban fordul elő. A BLANCPAIN tourbillon órája például valójában caroussel, és svájci horgonnyal van kombinálva, a BREGUET, LANGE tourbillonjai pedig igazi perctourbillonok. (Amúgy karórában valójában nem sok értelme van tourbillonnak, hiszen az óra amúgy is mozog folyton. Ez afféle "bravúroskodás" a gyártók részéről. Meg is kérik az árát...)

Más: lőttem még 10-15 új órát, rövidesen felrakom őket:

ORAIM

Előzmény: APT (2155)