APT Creative Commons License 2001.04.25 0 0 2145
NPZ:
A cilinderjáratnak a pecekgátszerkezethez semmi köze. A pecekgátszerkezet - akár a svájci horgonygátszerkezet - szabad gátszerkezet, tehát a billegő a lengése zömét teljesen szabadon végzi. A cilinderjárat nyugvó, de súrlódó gátszerkezet. A cilinderjáratot onnan lehet felismerni, hogy a gátkerék teljesen a billegő mellett van, nincs közte és a billegő között horgony. A billegőnek egy csőszerű felnyitott tengelye van, és a különleges fogazású gátkerék fogait "körbelengi". A lengés legnagyobb szöge elég kicsi, a cilinderjárat "bágyadtabban" leng, mint egy horgonygátszerkezet. Mivel a gátkerék foga nyugvásban is súrlódik a billegőtengely belső palástjával, és ez a súrlódási erő nem állandó - a rugó feszességétől függ - ezért a cilinderjárat pontatlanabb. Mindazonáltal a 17-18. században hajóórákat is csináltak nagyon precíz kőbetétes cilinderjárattal, és a rugóerőt állandó értéken tartó mechanizmusokkal (pl. kiegyenlítő csiga) elérhető volt a napi 0.1-0.3 mp !!! pontosság.
A pecekgátszerkezet horgonygátszerkezet, de a horgony karmai helyett acélpeckek vannak egy trapézszerű fogú sárgaréz gátkerékkel. Elvileg ez is lehet nagyon pontos, de mivel a pecekgátszerkezet kifejezetten a svájci-angol horgonygátszerkezet olcsóbbá tételére lett kifejlesztve, így általában olcsó órába, olcsó (rossz hőkompenzáció és kiegyensúlyozottság) billegővel, gyengébb anyagokból készül, így kevésbé tartós, rosszabbul szabályozható. Szinte minden ébresztőórában ilyen van. Ugyanakkor volt a 60-as években egy nagyon jól sikerült 15-21 köves (a 21 köves volt a naptáras) svájci alapszerkezet, ami tartós, és tűrhetően szabályozható volt. A peckes óráim zömében ilyen van.
Amúgy a régi precízebb horgonygátszerkezetes kar- és zsebóráim beszabályozhatók napi 20-30mp pontosságra, amely elegendő a köznapi használathoz.

_ORAIM_

Előzmény: Törölt nick (2142)