Ez azért nem ilyen egyszerű az aszfaltozott utakkal. Miért?
Az aszfaltozott utakon a forgalom koncentrálódik, ugyanakkor oda is korlátozódik. Az utak mentén nincs igazán oda kötött állatpopuláció, a zavaró tényezôk (zaj, szag, fény, mozgás) miatt elköltöznek onnét. Magyarul: az utakat szegélyezô 50-100 méteres sávból az állatok jó része elköltözik, nem zavarja ôket a forgalom. Ellentétben ezzel az egyébként zavartalan erdôben az odatévedô dzsip rendesen belerondít a környezetbe.
Vesd össze azt, amikor az országúton egy kocsi alapjárat közeli fordulaton, mondjuk 80-nal suhan. Ez a terhelés semmi ahhoz képest, amikor egy terepjáró lépésben döcög végig az erdôn, ugyanolyan vagy magasabb fordulatszámon, a használatból adódóan jóval magasabb szennyezôanyag kibocsátás mellett. Míg az országúton a kocsi kb 4 másodperc alatt tesz meg 100 métert, addig az erdôben ez akár egy perc is lehet. Sokkal tartósabb a terhelés. A mai modern autók szinte hangtalanul suhannak, míg egy terepjáró korántsem mondható csendesnek.
Leírtam, szerintem az autó aszfaltra való. Ezzel muszáj együtt élni, nem tudsz ellene tenni semmit sem. DE! Ha már itt vannak az autók, és velük kell élnünk, akkor korlátozzuk már a használatukat arra, hogy a számukra kiépített betonsávon maradjanak.
Áttételesen persze van köze az én autómnak is a partra járó bálnákhoz, (khm...) de azt tudni kell róla, hogy turbos a gép, ezért:
- Fajlagosan tisztább, mint az atmoszferikus motorok,
- Csak akkor 280 lóerô, ha tolod is neki. Normál esetben marad a gyári értéken.
- Gumit nem szoktam füstölni.
Nehéz meghúzni a határt, hogy akkor most járjak autóval avagy ne, ha nem járok, akkor üljek BKV-ra, avagy ne, (mert a busz is szennyez,) ha már nem ülök, akkor menjek-e gyalog, avagy ne, mert dogarakat még eltaposhatok, vagy gubózzak be egy nylonzacskóba, esetleg ássam el magam.
Én ott húzom meg a határt, hogy kényesen ügyelek az autóm állapotára, ne csöpögjön belôle olaj, ne füstöljön, kifogástalan legyen az emissziója, pénzt költök arra, hogy a fáradt olajat meg a lemerült aksit megfelelôen kezeljék, és NEM MEGYEK LE AZ ASZFALTRÓL, ha nem muszáj, nem terhelem a kocsival a természetet tovább.
Ha meg személyeskedésrôl beszélünk, Te most épp azt tetted, ahelyett, hogy megmagyaráztad volna, miért jó az, hogy a zöldben terepezel. Nem engem kellene cseszegetned, hanem védened az igazadat. Ez két külön dolog...