zrinyify Creative Commons License 2001.03.27 0 0 3
És Ime a két cikk a hitetlenkedőknek:

Eltűnik Üdvösségünket úgy tesszük kockára, hogy landróverünket száznál befékezzük a kikericsek és a nőszirmok között. Nimmerfroh Ferenc kommentárja Vannak néhányan a sokat megélt hazai populációban, akik értő ismerői, netán résztvevői az úgynevezett off-road-verse-nyeknek, tehát szeretnek autóval száguldozni az országos kék túra vonalán - másfél millió fordulat Magyarországon -, vagy, kispolszki-tulajdonosok lévén, csak sóvárogva nézni egy vinnyogó nőstény sündisznón álldogálva, milyen frankón is bírnak faralni a sárban a felturbózott verdák. Megértem, nehéz ellenállni a megviselt tudatalattiból származó ama késztetésnek, hogy a micsubisi pádzséróval oldalba kapjunk egy mit sem sejtve legelésző őzsutát, és tudom, megvan a maga hangulata annak is, amikor üdvösségünket úgy tesszük kockára, hogy negyvenhárom Camel felirattal rendelkező landróverünket száznál befékezzük a harmatos tavaszi kikericsek és nőszirmok sűrűjében.
Az időnként védett erdőterületeken is zajló autóversenyek résztvevői között biztosan akad egy-kettő, akinek hébe-hóba, kivételes pillanatokban, amikor éppen nem vált sebességet vagy nem dobál célba beteg mókusra eltörött féltengelyekkel, eszébe jut, hogy ő magyar. Járulékos következményként talán felteszi magának azt a merőben korszerűtlen kérdést - bár ez már túl merész feltételezés -, hogy miből is van az az ország, amelyben élnie adatik, s ami minden letarolt bokorral, eltaposott kikericcsel és sündisznóval, megmérgezett fával kevesebb lesz, míg a végén el nem tűnik teljesen, és akkor tényleg nem marad más itt, csak pár dögös, jól faraló pádzséró, meg néhány embernek tűnő vegetáló szerencsétlen, no meg valami pokoli vigasztalanság az elmenekült Isten helyén.

Autók rongálták meg a természetet A versenyszervezők nem kértek engedélyt a DDNPI-től Úgynevezett off-road autóversenyt tartottak a hét végén Baranyában. A verseny során az autók többek között természetvédelmi területeken is keresztülmentek. A szervezők ezekre a szakaszokra nem kértek engedélyt a tulajdonos Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóságtól (DDNPI), miközben a gépjárművek jelentős kárt tettek a természetben. Pécs-Gyűrűfű Az Istenkúti-forrásnál volt a csúcs. A fák közül minden oldalról előzúdultak a terepjárók, félrefaroltak valahova, vezetőik a büféhez mentek, tábortűz, sok lóerős zene, reggel 8-tól este 8-ig. Teleszemetelt tisztás. A végén lecsutakolták kocsijaikat.
A menet a profiknak Domolosról indult. Ők kemény feladatot kaptak, végig kellett nyüsztetniük terepjáróikat úttalan utakon, réteken, erdőkben. Hogy néhány közbenső állomást említsünk: Mozsgó, Almáskeresz- túr, Cserdi, Bükkösd, Hetvehely, Korpád. És persze gondoltak a kevésbé menőkre is, egy kirándulás Abaliget felé, de épített utakon.
- Ott is kavartak egyet - mondja a rezignáltság és a felháborodás közötti állapotában Lehoczky István, a DDNPI osztályvezetője.
Mert hogy közben az off-roadosok alaposan belerondítottak a természetbe. Például a Gyűrűfű és Nagyváty között, az erdő egyik távoli zugában lévő Istenkúti-forrás környékén.
A hét végén a szigetvári székhelyű Off Road Magyarország Autósport Egyesület rendezte meg a Magyar Nemzeti Trophy Bajnokság 2. futamát. A 47 autóból álló mezőny pihenőhelye volt a forrás és környéke.
- Eljárás az engedélyek hiánya miatt, egy másik a természetrombolás okán, valószínűleg a ,,felszántott´´ magánterületek tulajdonosai is perelnek majd, mint ahogy várható az eljárás kezdeményezése több önkormányzattól is a szervezők ellen, mert helyi értékeket is megrongáltak a verseny során - sorolja Lehoczky István. - A DDNPI hivatalában már megindítottuk az eljárást. Sártenger, a széles, durva kerekek nyomán mélyülő erózió, a kitaposott védett növények helyén feltörő gyom, kaszálhatatlanná vált, felsebzett és letömörített gyepek, a patakon keresztbe kijárt csapások, rongálás nyoma az intézkedő természetvédelmi őr kocsiján - taglalja kicsit részletesebben a terepverseny következményeit, az eljárás megindításának okát.
- Soha ilyen versenyből korábban semmi baj nem volt - állítja Papp László, a versenyt szervező egyesület elnöke. - Kértünk területtulajdonosoktól engedélyt, amúgy pedig az erdészetek, mezőgazdászok által használt erdei utakon volt a verseny. Vélhetően a DDNPI úgy érzi, tekintélye csorbult, amikor az igazgatóságtól nem kértünk engedélyt, s ezért jelentettek fel bennünket.
Arra a kérdésre, hogy a mezőny érintett-e védett területeket is, Papp László elmondta, a 70 kilométeres távból becslése szerint csak mintegy 3 kilométer esett ilyen területre.
A hetvehelyi erdészettől a szervezők megkérték az engedélyt, az útvonalat kijelölték. Fekete Miklós, az erdészet igazgatója egyelőre csak reméli, hogy ezt az útvonalat nem hagyta el a mezőny, mert - mint mondja - hallott róla, hogy itt-ott letértek. Amennyiben az útjaikat a terepjárók tönkretették, az erdészet gépei kijavítják, de a számlát a szervezőknek benyújtják.
A dolog azonban - legalábbis a természetvédelmi hatóság oldaláról - nem ennyire egyszerű. Az elpusztított védett növényzet eszmei értékét ugyan nem lehet összesíteni, de a természetvédelmi bírság összege megkezdett hektáronként elérheti a 250-500 ezer forintot is. Egyelőre a szabálysértési eljárás indult meg a szükséges engedélyek hiánya miatt.
A verseny útvonala érintette Hetvehely környékét is. A körjegyző, dr. Hurda Gyula jelzi, engedélyt a közterület-használatra senki sem kért. A terepjárókat látták a közeli bükkösdi kőbányánál is. Ezen a héten bejárják a területet, és ha károkozást tapasztalnak, feljelentik a szervezőket, a kár megtérítését követelve.
Mészáros Attila