csotri Creative Commons License 2001.03.27 0 0 39
Üdv!
Régen jártam erre (úgy látom, más is). Röviden válaszolgatva egy-két kérdésre:
1. CVT: A változtatható áttételre tipikusan a belsőégésű motoroknál van szükség. Egyrészt a rendkívül rossz nyomatékgörbéjük miatt, azt próbálják illeszteni az ideális vontatási hiperbolához (alacsony fordulaton igen nagy, nagy fordulaton kicsi nyomaték). Villanymotorok esetén jobb a helyzet, sőt pl. a háromfázisú aszinkron motor pontosan ilyen karakterisztikájú. (Egy technikatörténeti érdekesség: a gőzgépek is ilyen karakterisztikájúak, ezért kapcsolódhatott a gőzmozdonyokon a hajtókar közvetlenül a kerékhez.)
Egyenáramú motoroknál jelenthet egy kis extra nyomatékot alacsony fordulaton, de ha nem akarod a 20km/ó végsebességű motor kerekét induláskor megnyikkantani, akkor kispórolható. Egy régi motorrevüben egyszer láttam egy villanyrobogót, abban nagyon szellemesen nem fordulatszám, hanem nyomatékszükséglet függvényében változtatták az áttételt.
A másik ok a nyomatékváltóra az, hogy a belsőégésű motorral szerelt járműveknél a motort a maximális teljesítményigényre kell méretezni. A villanymotoros hajtásokat viszont csak az átlagteljesítményre, mert rövid időre a villanymotor 2-3-szorosan túlterhelhető (csak bírja a vezérlkő, meg az aksi). Így például egy trabi 60 km/órás vonszolásához kb. 10kw névleges teljesítményű motor bőven elegendő, elég, ha az elektronika tud 30kw-ot.

Folyt. köv., most ennyi: Csotri