etwg Creative Commons License 2001.03.26 0 0 3228
Haliho mindenkinek váltoügyben.

A válto illetve az egyenáramu vezérlés között, tényleg nincs sok különbség, kivéve ha peches az ember. Ilyenkor a mozgo mag felvesz valamilyen mágnesességet és mágnesen odatapad valamilyen közeli fémalkatrészhez. Ez valamikor elég nagy balhé volt, mert sok gyár ugy alakitotta ki az állitomüveket, hogy azok alján finom konzervdobozpléhböl (ami ugye horganyzott vaslemez) lettek a vezetörészek meg a kontaktusok megcsinálva. Ezek fellett mozgott néhány miliméterre a mag is. Ha olyan szerencsétlen volt a konstrukcio, hogy az egyik tekercs alatt volt ilyen pléh, akkor egyenáramnál bizony onnan nem nagyon akart elmenni a mag. Ilyenkor lettek a váltok egyirányuak, azaz az egyik irányba probléma nélkül ment a mag a másikba meg alig. Ez a probléma természetesen nem jelentkezett váltoáramnál. Ha magad csinálod a tekercseket, akkor erre figyelj oda. A mai modern váltok már alig szenvednek ilyen betegségekben, de kizárni nem lehet - reklamálni meg még kevésbé, hiszen a váltok váltáramra lettek gyártva.

A másik dolog meg az, hoyg a tekercsek jobban égetik a kontaktusokat egyenáramnál, azaz egy REED relé, söt egy-egy vagonkerék is rendesen "kap" minden kapcsolás alkalmával. Aztán egyszer csak eltávozik az élök sorábol. Ezt ki lehetne küszöbölni kisebb fojtokondenzátorokkal, de ez egy kicsit bonyolitja a dolgokat.

Egy jo kontaktusmentes vezérlés többet ér (védhet mindent a tekercset is, a kontaktusokat is, meg a környezetet is az elektroszmogtol).

Előzmény: division by zero (3225)