sansalvador Creative Commons License 2001.03.21 0 0 40
Sziasztok Oroszlánosok! A topic kedvéért készitettem a 406-os tulajoknak -és leendő tulajoknak- egy kis tipusismertetést illetve történelmi visszatekintést a 400-as sorozatra, csak azért, hogy tudják miben is ülnek!:-) Jó olvasást!


A Peugeot 406 és elődjei


A 400-as sorozat első igazi és jellegzetes Peugeot-ja a 402-es volt és a "sochaux-i puska" névre halgatott. Ezt a modellt 1935 és 1942 között készitették a francia Sochaux-ban. Jellegzetessége nem csak a részletekbe menően elegáns karosszériájában, hanem a szellemes és találékony technikai megoldásaiban is rejlett. Kora átlagos autói fölé helyezte a két addig is ismert jellegzetes Peugeot tulajdonság, a 'nagy' teljesitménye és a gazdaságos, takarékos üzemelése. Külön érdekessége még a fényszórók elhelyezése a hűtőmaszk mögött, ami egyébként minden "02"-es modellnél megtalálható volt. Ebből a tipusból valamivel több, mint 75 ezer db-ot készitettek. Elsőkerékhajtású, 4 hengeres 1991 és 2142 ccm motorokkal 55 és 63 lóerő teljesitménnyel, melyekkel 110 illetve 125 km/h-t lehetett elérni. Külön sporttörténeti érdekesség, hogy 1938-ban a 402 Darl'mat változattal elindultak a le mans-i versenyen. A versenyautót a 402-es alvázára épitették és az utcai 402-es motorja futott benne kifejezetten a versenyre hangolva. Az 1991 ccm, 70 lóerőt teljesitett és 170 km/h végsebességre volt képes. A 2887.976 km-es versenyben 120.32 km/h átlagsebességet értek el és a 2L kategóriában első helyen végeztek.



A második világháború után teljesen újjá kellett szervezni a gyártást, hiszen a gyárat földig rombolták és kirabolták. A 200-as modellek sikerei után aztán megszületett a 403-as. Ez több szempontból is fontos állomáspont az Automobiles Peugeot történetében. Ennél a modellnél kezdődik meg az együttműködés a Pininfarina és a gyár között. A kocsi formatervei már az olasz design-stúdióban készülnek és 1955-ben gépesitett sorozatgyártással kezdik gyártani az autót. Szintén ez az első 'tömeggyártású' Peugeot, amelyikbe először kerül a Lille-ben gyártott diselmotor sorozatban, amivel a Peugeot világelsőként teremtette meg a dizelmotorok személyautóban való használhatóságát. A tipus érdekessége, hogy az amerikai Colombo c. filmsorozatban is világhires lett a felügyelő autójaként.


1960 májusában mutatják be a szintén Pininfarina által tervezett 404-est, aminek óriási sikere lesz Franciaországban és francia-nyelvű Afrikában. Az új 1600 ccm motorral végsebessége elérte a 150 km/h-t. Egyébként számos változatban gyártották mind motorikus, mind karosszéria változatban: benzines (karburátor és injektor) vagy diesel és zárt, nyitható tetejű és coupe formákban. Gyártották Franciaországban, Afrikában, Dél-Amerikában. Összesen közel 3 millió(!) darabot gyártottak belőle. Az autó sikere oly mértékű volt, hogy Senegáltól az Elefántcsont Part-ig úton-útfélen, majdnem minden "bokorban lehetett látni", mindenhol 404-esek közlekedtek, amik aztán üzemben voltak az utolsó lehelletükig még 20-30 évvel később is!
Sportvonatkozásban a Peugeot ekkor lép az autósport egy új és másfajta területére: autóik tartosságának és tűrésének bizonyitására elindulnak a kelet-afrikai rallyban és más "fárasztópróbás" versenyeken. Már 1961-ben a belépés után megnyerik a Kelet-Afrika-i Safari Rallyt a 404-esek, amit aztán évről-évre megismételnek. Aztán 1965-ben 19 nemzetközi rekordot állitanak fel a Monthléry versenypályán a diesel motorokkal szerelt 404-esek. Szintén ebben az évben 3 db 404-es nyeri az Argentin Grand Prix versenyt. Az afrikai safarin a rally győzelmeket egyébként az 504-esek is folytatják.


Ezzel el is érkeztünk a 406-os elődjéhez, a 405-öshöz. 1987-ben kezdik el gyártani az akkori autók közül kiemelkedően feltűnő formatervvel megalkotott autót. Ezt mi sem bizonyitja jobban, mint az, hogy 1988-ban az év autójának választják. Kényelmes utazólimuzin vagy kombi változatként volt kapható. Több mototvariánssal kerül forgalomba. A méltán hires 1.9-es szivó és turbo-diesel változatokat a kimagaslóan jó teljesitmény és tartósság jellemzi, s mindezt más dieselmotorokhoz képest a sokkal kifinumultabb, kultúráltabb és simább járás ötvözi. A benzines motoroknál az 1.6-ostól a 2 literes benzines turbóig széles lóerőpalettán gyártották. A 405 T16 200 lóerős változatát az tette érdekessé, hogy teljes gáznál még 20 másodpercig +20 lóerő többletteljesitményt adott a vezető lába alá. Ennél olcsóbb és elérhetőbb volt az Mi 16 változat a 147, majd később 157 lóerővel, ami a 2 literes blokk 16 szelepes sportos változata volt.
A sportban szintén indultak a 405-ösök is, demonstrálva a tartós és megbizható Peugeot motorok létjugosultságát. A 205 T16 és az azokat felváltó azonos motorú 405 T16-ok 11-szer nyertek Terep Rallyt, köztük négy Paris-Dakar futamot (a 205 87' és 88'-ban, a 405 89' és 90'-ben). Ezen kivül 1989-ben az amerikai "őrült és kegyetlen" Colorado (hegyi) Rallyt is sok más amerikai és európai vetélytárs előtt a 405 T16 nyerte Ari Vatanennel.



A 406 1995-ben került gyártásra. A 405 formai vonásait a Pininfarina-stúdió frissitette új vonalakká, de felépitésileg a 405-ből semmit sem vettek át, egy teljesen új autót készitettek a 406 személyében. Az autóból a limuzin mellett szintén helyet kapott a kombi változat, sőt a 406 coupe is, amely kiérdemelte a "legszebb sorozatban gyártott coupe" cimet és a Pininfarina gyáraiban készitik. Az autót 1999-ben megjelenésében kissé "átfésülték", ezáltal még szebb és markánsabb lett a megjelenése. A motorpalettában a gyár 16 szelepes erőforrásaival szerelték (nálunk kapható volt még a sima 1.6-ossal is) egészen a 3.0 V6-osig. Vásárolható volt az örvénykamrás dieselmotorokkal, majd később szerelik az új common-rail rendszerű HDI motorokkal is. A benzines palettát pedig 2001-től folyamatosan leváltja a Peugeot, Európában elsőként bemutatott új szegénykeverékes üzemmódú direkt-befecskendezős benzines generációja, a HPI.


Az autó megjelenésekor érdekesség volt az elsőként kapható esőérzékelős ablaktörlő is és a passziv hátsókerék-kormányzás, ami tulajdonképpen az autónak nagyobb sebességnél, kanyarban hivatott a progressziv elfordulásával javitani az úttartását. Az új 406-os szintén megkapta azt az intelligens számitógép(ek) vezérelte Multiplex elektromos rendszert (MII), amit eredetileg a 607-es számára fejlesztettek ki. A sportban emlitést érdemel, hogy a modell bevezetése után 1996-ban a Peugeot gyári csapattal belépett az ADAC Német Túrakocsi Bajnokságba a 406-tal, ahol olyan, már komoly és tapasztalt ellenfelekkel kellett szembenéznie, mint a BMW, Mercedes, Audi, Opel, Alfa. Az induló évben mindjárt megszerezte a 3.helyet és elnyerte a legjobb elsőkerékmeghajtású túraautó cimet. A rákövetkező évben, 1997-ben pedig megszerezte az első helyet a BMW elől.


Remélem érdemes volt elolvasni a Pug 400-as sorozatának történelmi visszatekintését, hiszen sokan nem tudják azok közül sem, akik ezt a tipust napról-napra megelégedéssel használják, hogy mennyire régre nyúlik vissza ez a modelltörténet és mennyire sikeres is volt valójában, amit csak nagyon kevés márka és tipusa tudhat magáénak. Persze ez csak egy töredék volt a Peugeot történelméből, hiszen minden egyes tipusának megvan a saját históriája, illetve azok sport és egyéb sikerei.

Üdv:

Sansalvador