BadGe!
Miert nem teccik a bicikli? Ha a Palm gep, vagy a WinCe birja a kikepzest, akkor miért tévedjen el szegény bringás. Egyébként egy bringara mar meg volt oldva. Ket éve volt a megye rendőrkapitányságai közt egy vetélkedő, ahol én mint külső szakértő villogtam. Ott az eröfitogtató felvonuláson szerepelt egy 10 pár föld-lábhajtásu (benzinkimélö) rohambringa, a kormanyara fel volt szerelve a bontoban 10 000 forintert vett Toshiba 386-os notebookom (ennyit mertem kockaztatni) meg a Rockwell Jupiter GPS-em. Fegeteges sikert aratott, meg az erdobe is be akartunk menni vele, meglatogatni a kurucokat a nyiregyhazi orszagut mellett. De nem volt uzemanyag a zsiroskenyer-meghajtashoz.
Komolyra forditva a szot, a palmos navigacios rendszernek ott van jelentosege, ahol a GPS-be tett vonalterkep tudasa vegeter. Tehat a helyi reszletesebb terkepeknel. Ezzel csak az a baj, hogy sok a munka es keves a felhasznalo, igy nehezen terul meg.
Amugy en tobbevi pilotahulyite utan megtanultam, hogy egy pont-pont kozti repuleshez nem kell mozgoterkep, legfeljebb szamitogpes segitseg a pontok megallapitasahoz. A debreceni legimentoknel ott van a COMPUMAP, de nincs idejuk riasztaskor hasznalni, van egy altalam a COMPUMAP mellektermekekent eloallitott koordinatafuzet, az benn van a helikopterben, mig a hajtomu melegszik, fellapozzak es kezzel atutik a koordinatat a GPS-be. Ferihegyen egy idoben azt csinaltak, nem tudom megy-e meg, hogy az ugyeletes GPS ra volt kotve a COMPUMAP-re es egy pillanat alatt attoltottek az utvonalat. Elvben meg leginkabb arra hasznalhato egy ilyen rendszer, hogy nehezebb esetekben a helikopter elmegy, a szerelo meg leul a gephez megnezni a finomabb reszleteket egy razosabb helyszinnel es utolag radion eligazitja a pilotat, ha az igenyli.
Az egesznek nagyobb szerepe lenne, ha latasi minimumokat eles esetekben csokkenteni lehetne, de ehhez olyan reszletes mozgoterkep kell, amin szukseg esetere leszallohelyet lehet keresni. Into pelda volt a porbolyi baleset, amikor a helikopter elindult, de a kodben sem a helyszint sem egy biztonsagos leszallohelyet nem talalt. Ma ez illuzorikus, mert 100 halalraitelt eseten is be kell Magyarországon tartani a 3 km vizszintes 200 m fuggoleges latast a beveteshez.
Vannak viszont olyan feladatok, ahol specialis mozgoterkep kell, mert a GPS-ek jelenlegi kijelzese keves. Pl. a fuggoleges tengelyu legifenykepezes racsszeru felvetelnel. Itt ugyanis nem egy pontot kell eltalalni, hanem egy pontot ugy kell megkozeliteni, hogy a tovabbhaladas vonala atfekudjon a kovetkezo pontokon, es raadasul ket pont kozott is korrigalni kell rovid ido alatt, mert a szel mindig keresztbe fuj.
Autonal a varosi navigacioban kell terkep, orszaguton csak a leghulyebbek tevednek el, bar este kodben mindenki lehet hulye.