"Volt egy vita a hóditók között, hogy a benszülötteknek van e lelkük, vagyis embernek lehet e tekinteni őket. [...]"
Na, itt mutatja ki a kat. egyház a foga fehérjét. Egyáltalán felmerül, hogy talán nem is emberek. Ez vita tárgyát képezi.
Itt a változatosság kedvéért, zsigeri szokásom ellenére :-) Nan mellé állnék. Az ma elemi szintű ismeret, hogy a homo sapiens egyetlen faj. Most nem az "egyház vagy nem egyház" kérdés szempontjából közelítek, csak arra szeretnék utalni, hogy uganezt az ismeretet az ötszáz évvel ezelőtti analfabéta, tévé és internet híján élő parasztoktól, kalandoroktól elvárni anakronizmus. Hiszen számukra "a világ" Eurázsiát jelentette, esetleg Észak-Afrikát. Az, hogy a világ másik végén egyszer csak szembetalálkoznak valamiféle "lényekkel" - ez teljesen érthetetlen, felfoghatatlan lehetett számukra.
Ráadásul nemcsak "a világról" volt beszűkült fogalmuk, hanem "az emberről" is. Tekintve, hogy híján voltak mindenféle antropológiai ismeretnek, kizárólag a közvetlen tapasztalataikra hallgathattak, hogyaszongya: "Van a tehén, amelyik kint van az istállóban és a tejet adja, van a kutya, amelyik kint ugat az udvaron, van az asszony, aki főz és akit időnként meg kell dugni, és vagyok ÉN, az ember, aki dolgozik, háborúzik és vasárnap misére jár." Namármost ezek után találkozik azokkal az izékkel, akik nem adnak tejet, nem ugatnak, misére nem járnak, és a megdugásukra sincsenek túlmotiválva. Hát akkor mi az Isten csodája lehet ez? Mert ugye leginkább mégiscsak az emberre hasonlít (de hát hogy is lehet ember, ha nem fehér a bőre és nem vet keresztet?)... Stb...
Ha ma kikötnénk egy akármilyen bolygón, és ott találkoznánk ilyen-olyan "lényekkel", akikről csak annyit tudunk megállapítani, hogy valamilyen szervezettségi fokon élnek, de azt, hogy van-e kultúrájuk, azt már nem - akkor mi is zavarba jönnénk, hogy vajon ezek értelmes lénynek számítanak-e, tekinthetők-e erkölcsi értelemben embereknek: azaz pl. a személyes szabadságjogok kijárnak-e nekik.
Tehát az "emberek-e az indiánok?" kérdés felmerülésére elégséges magyarázat lehet a korabeli emberi butaság - nem kell felvenni hozzá szükségszerű premisszának az emberi (vagy egyházi) aljasságot.