Haliho mindenkinek,
kisebb megszakitás után ismét itt vagyok.
A tamponyomás egy kicsit másképp történik mint azt a rézgaras leirta.
A kimaratott feliratra nem szilikongumit öntenek, hanem festéket, amit aztán egy nöi mellre igenis hasonlito szilikongumi (lehet, hogy a használt melleket használják ujra fel....) tamponnal viszik át a modell felületére. Tehát ez igen hasonlit arra az eljárásra, amit annak idején bizonyos fontos dokumentumok elöállitására használtunk az iskolában. Akkor egy krumpliszelet vette fel a tintát, és vitte át a másik papirra. A tampon tehát teljesen sima (nem olyan mint egy pecsét).
Itt a tampon egyenként viszi át a szineket, tehát ha többszinü a felirat, azt rendszerint több fogással kell átvinni, habár ma már van egy még ujabb eljárás a lézer tampon, ami egy nem fixált lézernyomtato rájzát teszi a tampon alá, ami azt azonnal átviszi majd a felületen fixálják. Ennek az az elönye, hogy akár modellenként lehet más és más felirat (sorozatszám).
Mi már kiprobáltunk egy eljárást jet nyomtatoval is, ami ugye festéket fecskendez a papirra. Ha ezt egy nem szivo foliára teszi, akkor marad elág festék a tamponnak, amit átvisz. Az egyetlen probléma eddig, hogy sajnos ezek a festékek különleges felületet igényelnek, különben szétfolynak. Azaz eddigi kisérleteink nem váltak be. Természetesen a maratási technologia remekül müködik, csak egy kicsit körülményes.
Az egész rendszer bonyolultsága abban van, hogy meg kell pontosan oldani a tampon vezetését. Azaz hol veszi fel a festéket, és hova nyomja rá. Ehhez egy elág nagy berendezés kell, ami karokkal, vezetékekkel szabályozza a tampontarto mozgását. Tehát az egyik helyre be kell fogni a maratott feliratot, rá kell kenni a festéket, le kell huzni, hogy csak a maratásban maradjon. Oda kell vinni a tampont, ra kell nyomni bizonyos (szabályozott) erövel a felőletre, hogy az kivegye a maratásbol a festéket, fel kell emelni, átvinni a befogott modell pontos helyére és ottt ismét szabályozott erövel rányomni a felületre.
A legkisebb masina ugy néz ki mint egy furogép állvány, amit azonban a főggéleges tengely körül is forgatni lehet, valamint van egy sereg ütközö, ami az egyes állásokat határozza meg.
A rugoval lehet szbályozni az eröt amivel nyomjuk a tampont.
Ehhez kell meg ket satu, az egyik a marott feliltra a másik a modellre. Ezután már csak festék kell meg egy kis türelem.
A vizesmatrica szintén hasonlo technologiával készülhet, amikor egy több ragasztorétegre felviszik a feliratot, majd azt a legalso ragasztoréteg vizes oldása után rácsuztatják a modell felületére. A második ragasztoréteg még aktiv, és odaragasztja a feliratot a felületre. A lézer nyomtato erénylag összefüggö feliratot készit, tehát azt nem kellene gyakorlatilag fixálni. A jet viszont csak igen folyékony tintát visz át, ami a viz kimosna. Ezért az ilyen feliratot specialis (JET LAKKAL) vizmentesiteni kell. Nyilván, hogy az a felsö lakk késöbb a modellen is megmarad, de nagyon vékony, és egy kovetkezö lakkréteg a modellen ezt teljesen takarni tudja. A vizesmatricák legfontosabb része a többréteges ragaszto, mert ezen mulik a felirat minösége.
A matricapapir tehát egy normális papirra felvitt két igen vékony ragasztoréteg, amelyek különbözö keménységüek a vizben. Az also réteg azonnal oldodik (a hordozo papiron átszivárgo viz hatására) és mozgarthatova teszi a feliratot. A második réteg csak ragacsos lesz, tehát megköti a hátán hordott feliratot a modellen.
Természetesen az otthoni felhasználásra csinált matricapapirnak még egy rétege van, amire a lezer, illetve a jet nyomtato fel tudja vinni a feliratot (ezek sajnos nem minden papirra képesek dolgozni). Ehhez jön a fixalo lakk a JET nyomtatok esetén - azaz 4 réteg.
A gyári matricák csak két retegesek, mert ott tamponnal nyomják a második ragasztorétegre a feliratot.