Szevasztok,
én csak kontárkodom a modellezés topicban, de olvasom, hogy alaposan kiveséztétek a modell gurítódomb kérdést. Hadd írom le a véleményem.
etwg!
A vízszintesből emelkedőbe átmeneti ívet a Linzbauer könyv elég jól kitárgyalja, de csak erős idegzetűek olvassák el, mert nagyobb hosszt ír, mint te, több, mint 6x-osát a leghosszabb kocsinak...
Matiz!
Ha gurítódombot akarsz látni, szerintem ne Rákosra menj, ott a nagy rendező- és tárolópályaudvar mellett viszonylag kicsi a gurító üzem. Menj el Rákosrendezőre, ott igazi nagyüzem volt, mára belepte a fű, nyugodtan lehet ott mászkálni.
Amúgy a rákosrendezői elrendezés nagyon jól kínálja magát megmodellezni.
Egy, a két végén szabályos ívű (köznyelven ovális) pálya egyik íve a körvasútról Angyalföld elágazásnál Rákosrendező felé leágazó (a valóságban kétvágányú) vonala lehet. Ezzel párhuzamos (az ív belső felén) a gurító kihúzóvágánya, amely a rrendezői fogadó vágánycsoporttól a gurítódomb mellett halad. Ez a vágány kb. 90 fok eltérés után bakban végződik, ezzel meghatározva a leghosszabb szerelvényt, amit gurítani lehet.
A kihúzott szerelvényt aztán a dombon keresztül tolták át, és szétosztották a rendező vágányokra. Úgy, ahogy Macibb írta, a vonatokat innen indították, nem volt külön indító vágánycsoport. Érdekesség, hogy Ferenc felé az átállítós vonat a domb túlsó oldaláról indult, ami a kihúzó vágány bakja után csatlakozott be a körvasút vágányába.
Remélem, érthető... :-))
Magam valamikor fél napokat ácsorogtam a gurítás fölött a gyaloghídon, ha valaki kívánja, szívesen tartok helyszíni idegenvezetést.
Végezetül egy megvalósított modell gurító üzemről: a Model Railroader írta, hogy valaki a gurítódomb utáni vágányba ferdén, szemben a leguruló kocsival levegő-kifúvó csöveket épített be kellő sűrűséggel. A kocsik sebességét LED diódás-fotocellás érzékelős rendszer mérte, és digitális folyamatszabályzó vezérelte a fújás erősségét, hogy a kocsik kellő méltósággal guruljanak, és mégis kellő távolságra elmenjenek a dombtól. Ehhez persze az is kell,hogy a rendező vágánycsoport is, bár kisebb meredekséggel, lejtsen a gurítódomb felől.