Kedves Oszi,
az nem is kevés ami téged (meg biztosan másokat is) érdekel. Pont itt van szerintem a probléma, egy-egy olyan cikk ,mint a rézgarasé volt, elkészitése rengeteg idöt vesz igénybe. Ezt nem lehet csak ugy a ingujbol elöszedni. Ráadásul amit te itt felsorolsz szvsz szerint meghaladja egy diploma-munka keretét, tehát még annak is nagyon sokat kell tudnia, aki ezeket az anyagokat össze kivánja gyüjteni (a szerkesztök).
A másik dolog, hogy milyen modell leirását kellene közölni. mindenki ugyanazt akarja?
Ezek nagyon bonyolult kérdések még a német nyelvterületen is, ahol rengeteg cég foglalkozik vasutmodellel, igy az ujságoknak marad minden honapra valami. A te kis hazádban, sajnos más a helyzet, és azt az egy-két modellt amit (hála az istennek) lehet kapni, nagyon hamar szétrágnák a modellujságok, utánna meg jönne a morgás (töletek), hogy nincs semmi az ujságban. Szerintem a tesztek sem az igaziak, mert ahhoz is egy komoly stáb kell (ami ugye nincs), támogatás a gyártotol (szintén hiányzik), és aktualitás (szintén hiánycikk - mert mikor is készült az utolso MAV modell valamelyik nagy gyárban). Azt meg kár tesztelni, hogy mit hozott ki a Maerklin stb. (hacsak nem valami földet rengetö dologrol van szo).
Most csak a saját nevemben irok, de azt hiszem mind a két lap szerkesztöje megteszi a magáét, hogy érdekes legyen a lap. Az sokban a modellezöktöl is függ, mert aligha várhato el egy szerkesztöségtöl, hogy modelleket épitsen havi rendszerességgel. Azaz gyakoraltilag az olvasoknak kellene irniuk a lapot, a szerkesztönek meg szerkeszteni, azaz válogatni (sajnos azonban igen gyakran nincs miböl -pl. még egy az egész világon müködö, több int 1000 tagot számlálo vasutbarát, modellezö társaság évente 4 szer megjelenö kb. 10 A4 oldalas ujságjába sincs mindig mit rakni, és mi szerkesztök is gyakran ki vagyunk merülve.
A világ legnagyobb vasutmodellezö lapja a ModelRailroad alakitott egy klubot saját alkalmazottai számára és ezek évente készitenek egy un. projectot, azaz vagy egy kisebb terepasztalt, vagy valamilyen modellt. Ebböl is láthatod, hogy nem olyan egyszerü gyakorlati cikkeket irni, de igérem én is, hogy minden segitséget megadok mindkét lapnak, és utban van 2 cikk, amelyek nagyon gyakorlatiak, remélem meglesz a kivánt visszhang is. Csak mint érdekességet mondom, hogy a jelenlegi modellemen egy szük baráti körben (4) már több mint 5 éve dolgozunk, és még csak egyetlen egy mozdony készült el, amit esetleg egy ujság két (!) havi számában le lehetne irni (nyilván nem olyan részletesen, hogy utánna lehetne épiteni, de minden fogás benne lenne. Azaz, ha jol számolom 4 ember 20 évnyi modellezési idejét lehetne mondjuk 8 oldalon ecsetelni. Nyilván, hogy nem minden modell ennyire bonyolult, csak azért irom, hogy legyen valami mérhetö adat is. Ráadaásul hányan készitünk modelleket (föleg Mo-n?).
Van rengeteg vasuttal foglalkozo könyv is (sajnos nem tudom mennyire elérhetök - nézz be Szücs Lajos oldalára), ahol igen sok, általad felvetett kérdésre megvan a válasz, meg nem árt, ha az embernek nyitva van a szeme is, mert akkor lesz csak igazi vasutmodellezö, ha meglátja a valoságot és azt le is tudja képezni a modellbe. Ehhez meg elég havonta egyszer kétszer elsétálni valamilyen vasutvonal mellett, és megismerkedni annak részeivel, és keresni a választ arra, hogy mi mire van, és hogyan müködik.
Persze egy modellhez nem olyan fontos tudni, hogy milyen tipusu váltok vannak, milyenek a vágánykapcsolások stb. ez többnyire adott a használt sinrendszerrel, aki ettöl el akar térni, annak ugysem marad más hátra mint az eredetit a legmélyebben tanulmányozni - ez nem tartozik egy havilapra.
Az állomások tervrajzai sem igazán modellezöknek valok, mert még a legkisebb állomás is kb. 5ször nagyobb, mint amit modellben meg lehet csinálni, tehát itt igen is kellenek a kompromisszumok.
A leirtak ellenére azt hiszem mindenki keresi a jo témát, ami sokakat érdekelhet, és tetszetössé is teheti a lapot.
Elnézést ha hosszu voltam, remélem a szerkesztö kollegák is visszatérnek Nürnbergböl, és majd jön azok hivatalos állásfoglalása is.