rezgaras Creative Commons License 2000.12.17 0 0 2060
etwg írta:

> A nagyobb lyukak azért is kellenek, mert a kerekeknek kell
> bizonyos mozgást engedélyezni (sokkal nagyobbat mint az
> eredetiben).

Ez a kérdés nemrégen felmerült a "scratchbuilding" levelezési listán is, akkor utánaszámoltam. Ott az jött ki, hogyha 1-1mm függôleges vagy oldalirányú mozgást engedsz meg a szomszédos kerekeknek, a csaptávolság 0,1mm-rel fog növekedni. Azaz szigorúan véve elegendô, ha a furatokat 0,1mm-rel nagyobbra készíted. (H0 nagyság!)

Nagy vita alakult ki azonban akörül, hogy a nagyobb távolság eléréséhez mi a jobb: ha nagyobb lukat fúrsz, vagy éppen dörzsárral feltágítod, vagy ha reszelôvel hosszában oválisra alakítod. Én ez utóbbit preferálom, mert ha a furatot felfúrják, akkor a rudazat függôlegesen is lötyögni fog, azaz kattog. Azt azonban el kell ismerni, hogy egy furatot mindig nehezebb tisztességes módon oválisra alakítani, mint egy kicsit felfúrni.

> Amennyiben a kerék osztás (90 fok) igen pontosan be van
> tartva,...

Erre azt szokták mondani, hogy az nem is annyira fontos, hogy 90 fok legyen - lehet 85 vagy 95 is, az viszont nagyon fontos, hogy az ÖSSZES keréken UGYANANNYI legyen!

Szerintem amikor az ember a furat feltágításával operál, az már csak a sz... passzírozása. Néha szükség van rá, de tudnunk kell, hogy most éppen szükségbôl valami rosszat teszünk.

> minden kerék fogaskerekes meghajtással teljesen simán fut
> (igaz, hogy nekik még nagyobb lyukat kellett furni a
> csatlokba a fogaskerék áttételek játéka miatt). Az ilyen
> mozdonyon a csatlo tényleg csak disz, és ugy kell
> kialakitani, hogy az soha se vigyen át energiát (mert az
> szoruláshoz vezet).

Azaz ilyenkor olyan nagy lyukat készítesz, amilyet csak akarsz, bár a függôlegesen lötyögô rudazat nem nyújt szép látványt. Azonban szerintem még az ilyen rudazatot is több darabból kell készíteni. A fogaskerekek ugyanis megengedik a kerekek oldalirányú elmozdulását a kanyarban, a rudazat viszont csak akkor, ha minden rúd csak 2-2 kereket köt össze!

Előzmény: etwg (2047)