Matiz írta:
> Vaci utcai Ikarus arak: csuklos 8000 (1-173 BKV dragabb
> kicsit), szolo 2000Ft.
Tiszta szerencse, hogy én a '30-as években utazom. Akkor még nem volt Ikarus ;-) Sajnos lovaskocsit csak egy német cég gyárt, és azok a lovak nem hasonlítanak a magyar igáslovakra. Aki látta már ôket, az tudja, mire gondolok.
> Roco Line sinkeszlet 2,1mm magas sinkoronaju, nem jo az
> 1991 elotti modellekhez...
Ezt Roco akkor is, azóta is cáfolja. A 2,1mm-es sineket úgy konstruálták, hogy a leszorító csavarok utánzata nagyon alacsony, így a max. 1,2mm-es szabványos nyomkarimát simán lehet rajta járatni. Sajnos egyes régi Piko kocsikon még ennél is magasabb a nyomkarima, azok persze döcögnek a talpfákon.
> 2.5mm magas sinek Hobby Line neven futnak
Asszem már tisztáztuk GEORGIE-val, hogy a 2,5mm-es rendszerbôl kétfajta volt, amibôl az egyik, amit Magyarországon is árultak, az feltehetôleg a szlovén Mehano-tól származik.
> Rmax=358mm;
Mármint Rmin, ha jól sejtem, igaz?
> A flex-sineket lehet forrasztani
Szerintem minden sínt lehet forrasztani, én legalábbis forrasztottam acél (Model Reli) és sárgaréz (Model Power) sínt is. A mai sínek alpakkából (újezüst) vannak, azokat is jól lehet forrasztani. Ajánlatos azonban terepasztalon is sinösszekötôt használni, és azt mindkét sinhez odaforrasztani. Szerintem a csak végükön összeforrasztott sínek forrasztása igen hamar eltörik, még terepasztalon is.
> ...ajanlott mindenfele sindarabolo eszkozok beszerzese
Ha flex sínt kanyarba raksz, akkor a belsô sínszálból persze le kell vágni, hogy egy vonalban legyen a két sín vége.
> Az elso a jelzok es a szakaszolas.
Szakaszolósínt nem árulnak, de lehet kapni műanyagból készült sínösszekötôt. Ez elszigeteli a kérdéses sínt. Sajnos ez nem forrasztható ;-))
> Helyette lattam reed-reles kapcsolot, amit a talpfak koze
> lehet rejteni
Hidd el, sokkal jobb, mint a kapcsolósín. Egyébként reed-kapcsolót nagyon olcsón lehet meztelenül is kapni, pl. Németországban Conrad-nál 50-60 Pfennigért 1,8mm átmérôjűt. Ez befér két talpfa közé. Ez csak egy üvegcsô, úgyhogy vigyázni kell rá, mert eltörik. Minden mozdonyra kell egy mágnes viszont. VIGYÁZAT! A reed relé akkor kapcsol, ha az erôvonalak PÁRHUZAMOSAK a csôvel! Tehát a mágnest nem lefelé, hanem a mozdony alján KERESZTBEN kell felerôsíteni.
> Ez alkalmas a jelzok (releik) kapcsolasara?
NEM! Ezek a pici reed relék kb. 100-150mA-t bírnak, induktív terheléssel annyit sem! A megoldás az, hogy nem váltóáramot, hanem egyenáramot használsz a relékhez, váltókhoz és a reed reléhez egy jó nagy tranzisztort (2N3055 - mond ez valamit?) kapcsolsz. Kipróbáltam, működik.
> azt irja univerzalis kapcsolomu kapcsolorelevel - ez mit
> jelent?
Nem tudom, de azt sejtem, hogy ebben tranzisztor helyett egy kapcsolórelé van.