crash__override írta:
> Ha egy traforol, relerol tekerem le a huzalt, akkor nem serul
> a lakkszigeteles ?
Már tekercseltem egy pár motort, de manapság nem szívesen csinálom. Rengeteg meló és soha nem lesz olyan jó, mint egy gyári, mert senki sem tudja otthon a forgórészt dinamikusan kiegyensúlyozni.
12V-os motorhoz 0,12mm vagy 0,13mm-es zománcszigetelésű huzal kell. Ennél vékonyabb huzal csak nagyon kis áramot visel el, ennél vastagabból viszont nem lehet elég menetet rátekerni a forgórészre, így az nagyon gyorsan fog forogni és sok áramot fogyaszt.
Én készítettem egy kis befogót, amit a satuba fogva a forgórészt egy kurblival forgatni lehet. Jól jön egy mechanikus számláló is, pl. egy magnóból vagy kidobott villanyórából, mert az ember könnyen elfelejti, hol tart. Minden tekercsnek egyformának kell lenni. Az nem jó módszer, ha az ember az elsô horonyba beteker annyit, amennyi belefér, és aztán megpróbál a többibe is annyit tekerni. Ugyanis a többi horonyba mér nem fér annyi, mert az elsô tekercs elfoglalja a helyet.
A betekercselt forgórészt ki kell egyensúlyozni. A lapos, nagy átmérôjű forgórészeket elég statikusan. Fogsz két borotvapengét, felállítod ôket, mint sineket, és a rotort hagyod gurulni rajtuk. Ahol a legnehezebb, abba a vasrészbe belefúrsz egy kicsit. Ezt addig kell ismételni, amíg teljesen egyenletesen gurul a pengéken. Hosszúkás forgórészt, amilyen a korszerű motorokban van, nem elég statikusan kiegyensúlyozni. Dinamikusan nagyon nehéz megfelelô szerszámok híján. Ha egy motor nincs kiegyensúlyozva, nem szabad hagyni, hogy üresjáratban, terhelés nélkül felfusson. Ugyanis a rezgéstôl a forgórész-tengely olyan hamar kitágítja a csapágyakat, mire hármat számolsz.
Letekert rézdrótot lehet használni, de csak olyat, ami nem volt lakkal rögzítve.