Sziasztok!
Kihalásra itélik a kétüteműeket
(METRO 2000.11.15)
A legifjabb kétütemű autók is betöltötték 16. évüket, és bár megértek a
bontóra, sokan nem engedhetik meg lecserélésüket
Az autótulajdonosok tapasztalatból tudják, hogy Magyarországon 1991-tôl
létezik a járművek rendszeres környezetvédelmi felülvizsgálata, amelyet
a köznyelv zöld kártyás rendszernek hív. Ennek korszerűsítése évek óta
napirenden van, azonban az új rendelkezés még mindig nem látott
napvilágot.
Különösen a szerényebb jövedelmű, régi kiskocsikat tartók körében
okoztak aggodalmat a híresztelések, hogy a kétütemű járműveket a
rendelettel ki akarják tiltani a forgalomból. A közlekedési tárca
illetékese kérdésünkre cáfolta ezt. Az viszont kétségtelen, hogy a
trabantosok jelentôs kiadás elé néznek, ha meg akarják tartani
kocsijukat és elôbb-utóbb kénytelenek lesznek megválni tôle.
A kétütemű autóK légszennyezését is korlátozná egy készülô rendelet
Idônként olyan hírek kapnak szárnyra, hogy a kétütemű járműveket ki
akarják tiltani a forgalomból. Dr. Szoboszlai Miklós, a Közlekedési,
Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) fôosztályvezetôje cáfolja a
híresztelést. Mint mondja, a készülô rendelet nem errôl szól, hanem a
környezetvédelmi felülvizsgálatot szabályozza. Célja: valamennyi jármű
úgy legyen beállítva, hogy minél kevesebbet szennyezzen.
- Tudjuk, amelyik autó egyszer kétüteműnek "született", az is marad, s
ennek megfelelôen piszkítja a levegôt. Csodát nem tehetünk. Nem is
akartuk a rendeletben külön szerepeltetni a kétüteműeket, de a
Környezetvédelmi Minisztérium (KVM) úgy vélte, hogy rendkívül magas
szénhidrogén-kibocsátásuk nemzetközi kötelezettségeket is veszélyeztet,
ezért is ragaszkodott külön szabályozásukhoz.
A KVM igényelte, hogy 2005-tôl írjunk elô egy szénhidrogén-határértéket,
amelynek minden forgalomban lévô jármű meg kell, hogy feleljen.
Nyilvánvaló, hogy a Trabantok, Wartburgok ennél sokkal nagyobb mértékben
szennyeznek. A kétüteműekre katalizátor felszerelése a rendeletben nem
szerepel, de az elôírt szénhidrogén-határérték katalizátor nélkül nem
teljesíthetô.
A Magyarországon 1991-tôl létezô környezetvédelmi felülvizsgálat -
amelyet a köznyelv zöld kártyás rendszernek hív - korszerűsítése évek
óta napirenden van, ám a rendelet még nem látott napvilágot. Szoboszlai
Miklós szerint ennek több oka van.
- Minisztériumunk már a múlt évben elôkészített egy rendeletet - mondja.
- Az egyezte- téskor jelent meg a KVM igénye, hogy a jogszabálynak
tartalmaznia kellene a kétüteműek szabályozását is.
A két minisztérium között több mint háromnegyed évig folyt a vita. A mi
álláspon- tunk szerint szükségtelen a kétüteműek szabályozására túl nagy
hangsúlyt helyezni, hiszen számuk amúgy is egyre csökken.
A közúti közlekedésrôl szóló törvény szerint az említett jogszabály a
közlekedési, a környezetvédelmi és a belügyminiszer által kiadott
együttes rendelet. - A három szervnek mindenképpen ki kellett alakítania
közös álláspontját- mondja a fôosztályvezetô. - A jogszabály megjelenése
sürgetô, mivel európai jogharmonizációt érint. Hosszas polémia után a
rendelet elkészült, s hamarosan életbe lép.
Ritoók Zsuzsannától, a Környezetvédelmi Minisztérium munkatársától a
másik fél érveit tudhattuk meg. - Ez a kérdés régóta problémát okoz -
érvel. - Egy Trabant százszor annyit szenynyez, mint a korszerű autók.
Úgy vélem, ez a rendelet nem különösebben drasztikus, hiszen 2005-ig
rengeteg idô van, s még akkor is lesz megoldás a trabantosok számára. A
katalizátorok működésének vizsgálata most folyik, várjuk a végeredményt.
A legjobb az lenne, ha gazdasági intézkedésekkel, támogatásokkal lehetne
megoldani ezen autók cseréjét, ám jelenleg erre megfelelô pénzösszeg nem
áll a rendelkezésünkre.
A környezetvédelmi tárca egyébként az átmeneti idôszakban támogatja a
katalizátor felszerelését, ezzel is arra szeretnénk ösztönözni az
érintetteket - mondja az illetékes -, hogy ne várják meg a 2005-öt. Bár
a Trabant többnyire a szegények autója, de az is megfigyelhetô, hogy sok
családban ez már a második, harmadik kocsi. A gyerekek "öröklik meg"
szüleiktôl, s feleslegesnek tartom, hogy a 18-20 éves fiatalok
Trabanttal járjanak iskolába és szórakozni.
-------------
Saját gondolataim:
Azért kiváncsi lennék, hogy egy Lada vagy Skoda mennyire szennyezi
kevésbbé a levegőt. Azt elismerem, hogy a CH érték nagy, de szerintem a
többi végtermék jobban szennyezi a környezetet, vagy rosszul tudom?
Vagy pl. melyik keleti autó tud 1%CO-t produkálni? (Fater kataliátoros
Suzukija 0,2%CO én Trabim 1%CO)
Meg azt sem értem miért mindig szegény Trabi-Warbisokat szekálják,
holott, ha jól tudom a motorkeékpároknál is sokezer 2ütemű van, főlega
krosszmotorok körében. Azok nem szennyeznek? Persze, azokban lehet, hogy
van katalizátor, de azok is tudnak szép kéket füstölni...
Gergő
u.i. az enyém csak 12 éves!