fastcar alszik, mert az ő korában a pihenéssel már nem lehet viccelni. :)))))) Majd én helyettesítem.
A hengerek mibenlétéről és a motor működéséről lásd a következő, meglehetősen slampos leírást. Ez csak alapvető elmélet, majd a fiúk biztos elkezdik csócsálni a turbót, a GDI-t meg a többit. :)))
A hengerek termelik a motorban a teljesítményt. A motor voltaképpen a hengerekből, és azok kiszolgáló egységeiből áll. A vízpumpa, befecskendező, hűtő stb. azért vannak, hogy a hengerek mehessenek.
A henger egy üreg, melyben egy (a hengerbe szorosan passzoló) dugattyú mozog fel-le. Fel-le mozgásait ütemeknek hívjuk.
A dugattyú fölött van az égéstér. Mikor a dugattyú lefelé mozog, beszívja ide a szívószelep(ek)en át a benzin-levegő keveréket (1. ütem), amit felfelé mozogva összesűrít (2. ütem). A keverék ekkor szikrát kap és felrobban (dízelnél nincs szikra, öngyulladással robban), és lefelé löki a dugattyút (3. ütem). (Voltaképpen itt van csak hasznos munka, a többi ütem csak az előkészítés meg a takarítás.) A dugattyú miközben visszatér a felső helyzetbe, a keverék eltávozik a kipufogószelep(ek) en át (4. ütem).
A dugattyú tengelye, amit a motor forgat, a főtengely. Erre van felfűzve az összes dugattyú (bár ezeknél a hipermodern jövőmotoroknál a fene tudja, hogy ez igaz-e még). A főtengely vezet a kuplunghoz, a sebességváltóhoz, végül a kereken át kerül az erő az útra.
Az összes henger égéstereinek összegét lökettérfogatnak hívjuk (amit a magyar Vector-adatlapon 7000 köbcentiben adnak meg).
Természetesen minél többet fordul a főtengely, azaz minél több munkaütem zajlik le, annál több erőt tud a motor leadni. Az egy perc alatti főtengelyfordulatok számát méri a műszerfalon a fordulatszámmérő.
Elméletben minél több ilyen henger van, annál erősebb az autó. Persze kérdés, hogy egy-egy hengerből hány lóerőt képesek kitermelni a mérnökök. Pl. az 1,4-es Seat Leon ("Olyan erős, mint amilyennek látszik!") 75 lóerős, az ugyanennyi lökettérfogatú Alfa Romeo 145 ugyanakkor 103. A teljesítmény és a lökettérfogat arányát, ami láthatóan sokféle lehet, literteljesítménynek nevezzük.
Viszonylag könnyen az egekbe lehet növelni a literteljesítményt, de mégsem teszik, a fenti Alfa-motoré már magasnak számít.
Ennek bővebb kifejtését, majd cáfolását rábízom a VTEC-hívő Honda-tulajokra. :)))
Ja és gang=sebességfokozat. A sebességváltót majd valaki más, késő van... :)))