> Az M41 "atalakitasa" sok otletet adott a 118 atalakitasahoz.
Az M41-hez csak annyit, hogy sokat tanultam rajta, és ma már másképp csinálnám. A probléma benne az, hogy a keréktengelyeken levô fogaskerekeket a csigakerekek direkt módon hajtják meg. Ez nem egy jó konstrukciós megoldás, és azt hiszem, csak Gützold használta.
Az ok pedig az, hogy minden fogaskeréknek, amit csigakerék hajt, legalább 20-25 fogának kell lenni. Ugyanis ennél kisebb fogaskerekek esetében az egybekapcsolódás a fog erôsen ferde állapotában következik be, és emiatt a kapcsolat vibráló és zajos lesz.
Namármost. Egy szokásos dízelmozdony kereke (HO méretben) kb. 12mm átmérôjű. Ehhez a tengelyen max. 6mm átmérôjű fogaskereket kell használni, hacsak nem a Svábhegyi Fogaskerekűt akarjuk modellezni. Egy 6mm-es fogaskeréknek 0.5 Modul esetén 12, 0,4mm Modul esetén 15 foga van. 0,3 Modult én nem raknék keréktengelyre, mert annak már olyan kicsik a fogai, hogy a tengelyt rettenetesen pontosan és mereven kellene pozícionálni. Azaz 20 vagy több fogú fogaskereket legfeljebb egy nagykerekű gôzmozdonynál lehet a tengelyre húzni.
A helyes megoldás az, ha a csigakerék egy nagy fogaskereket hajt, ez pedig a keréktengely kis fogaskerekét. Ezt sok gyártó használja, például az Athearn-nál a nagykeréknek 27 foga van (kb. 0,5 Modul). Ez sem teljesen tökéletes, mert ha (mint Athearn-nál) a keréktengelyen 12 fogú fogaskerék van, akkor az áttétel a motor és a kerék között csak 1:12, ami rendszerint kevés, ICE sebességű modelleket eredményez. Ha 0,4-es modult használnak, és a keréktengelyen 16 fogú fogaskerék van (mint a Kato modelleken), már jobbak a viszonyok. A másik megoldás egy lassító áttétel használata: a csigakerék egy kettôs fogaskerék nagyobbik tagját hajtja, míg a tengely-fogaskereket a kisebbik tag hajtja meg.
Kis modellekre, vagy pl. szerkocsi-hajtáshoz az az ideális, ha olyan motorunk van, aminek két tengelyvége van. Mindkettôre csiga kerül, amik egy-egy lassító áttételen át hajtják a kerekeket.