fargo:
'A kuplung kinyomásának vannak persze mindenféle egyéb okai is, de állítólag a legfôbb elônye az, hogy amikor elveszed a kerekekrôl a hajtást, akkor a kocsi súlypontja elôrébb billen, azaz több súly nehezedik az elsô kerekekre, ezáltal ott nagyobb lesz a tapadás, ergo késôbb csúszik meg. Ez már kis sebességnél is érezhetô, a Gerhard Berger tanpályán a körpálya jeges szakaszán a vészesen kifelé sodródó kocsit is meg lehetett fogni a kuplung kinyomásával. Nem igazán akartuk elhinni, de tény ami tény, működött...'
Nos kedves tanult kollegam :-)
kulonos deja' vu erzesem van, mintha ezt mar eloben is megbeszeltuk volna, meg asszem az auto es stilus topikban is regeltel errol (ott is szkeptikusan fogadtak), ezert csak roviden.
Alapeset: a kocsi a talajjal csak a gumikon keresztul erintkezik, pont. A kuplung kinyomasaval kapcsolatban ket eset van: gyorsitas kozben nyomod ki a kuplungot (ez eleg ritka, elobb a gazt illik elvenni), ekkor valoban a elorebbillen a kocsi (megjegyzem, a sulypontja max. olyan ertelemben valtozik, ha egyseges rendszerkent tekintjuk a merev kasztnit es az ahhoz 'flexibiles' kapcsolodo futomuvet kerekeket stb.), az elso kerekekre hat nagyobb ero, azaz azokon lesz nagyobb tapadas. A masik gyakoribb eset (szerintem errol akartak valamit hadovalni), hogy a kuplung kinyomasaval a motorfek-hatast szunteted meg. Ekkor viszont a kocsi 'hatrabillen', igy a hatso kerekekre jut tobb suly. Az elso esetben tehat egy esetleges alulkormanyozottsagi viselkedest egyensulyozhatsz, mig a masodik esetben egy tulkormanyozottsagit.
DE. Ez az egesz tok ertelmetlen, ha az ember a feken all mind a ket talpaval, mert akkor a fekek a kocsi muszaki parameterei szerint a leheto legjobban fogjak meg a kerekeket es ez a lenyeg: a kocsinak nincs mas kapcsolata az uttal, csak a kerekek (most legellenallasrol ne beszeljunk, amikor a kocsi elorebillen, akkor elvileg megvaltozik a cw-je, akar csokkenhet is, dacara annak, hogy a homlokfelulet megno).
Az osszetett rendszerek fizikai problemait igy kell vizsgalni, azaz egyszerubb rendszerekke bontani a problemat, mindjart vilagosabb lesz.
************
A kuplung kinyomasat lehet, hogy fekezes nelkuli megpordules korrigalasara mondtak? Elso vagy hatsokerekes autorol beszeltek (nem mindegy!)?
Aquaplaning eseten (az auto feluszik a vizre, a kerek es ut kozt vizfilm van) pl. tanacsos a kuplungot kinyomni, de ott azert, hogy az auto bekesen kiguruljon a zuros szitubol, azaz amikor a kerekek visszanyerik tapadasukat akkor a motor se gyorsito, se fekezo hatassal ne legyen rajuk, mert ez mar egy enyhe kerek-elfordulasnal is veszelyes lehet.
lore
ps: A SAABosok meg menjenek el a volvo talira, a volvosokat meg hivjak meg a sakal-saabok talijara. Osszetartas! :-)